2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
Stockholm fortsätter att växa snabbt och kommer inom kort att ha en miljon invånare. Möjlighet till utveckling, ett meningsfullt arbete och att dagligen göra skillnad för invånarna är engagerande för medarbetarna i Stockholms stad.
Stockholms stad arbetar dagligen för att vara en hållbar och växande huvudstad. Pouneh Sahlin är strateg inom HR och har jobbat på Stockholms stad sedan 2015. Nu är hon nominerad till Årets employer branding-person.
– Jag trivs verkligen bra. Jag har både frihet och förtroende i mitt arbete och då blir det också lätt att jobba med employer branding. Jag är stolt över att jobba i en framstående kommun med mina kompetenta kollegor, det har en stor betydelse för mig, säger hon.
Pouneh Sahlin
Titel: Strateg.
Utbildning: Personalvetare, Uppsala universitet, examen 1996.
Smultronställe: ”Kungsholmsstrand där jag jobbar, jag älskar att vara vid vattnet. För mig innebär vatten någon typ av hoppfullhet.”
Råd till de som är på väg att välja arbetsgivare: ”Chef- och ledarskapet är jätteviktigt. Se till att vara på en plats där du får förtroende för dina chefer och kan bli ditt bästa jag i jobbet. Det är viktigt att du känner att du kan stå för det du gör.”
Kommunens budskapsplattform fungerar som en grund för Stockholms stads arbetsgivarkommunikation. Samhällsnytta, utvecklingsmöjligheter och att vara en förebild som arbetsgivare är utgångspunkten.
– Budskapen använder vi i all vår kommunikation och i vårt agerande som arbetsgivare. Uppemot 90 procent av våra medarbetare upplever att de har meningsfulla arbeten. Vi är en stor organisation med många utvecklingsmöjligheter. Är man stor ska man vara snäll. Därför ställer vi kravet på oss själva att vara en god förebild som arbetsgivare, säger Pouneh.
“Vi skapar möjligheternas Stockholm.”
Att alla medarbetare även representerar Stockholm som huvudstad gör deras uppdrag unikt.
– Det finns en stor stolthet och engagemang i det. Förutom att vi bidrar till samhällsnyttan har vi meningsfulla uppdrag och spännande projekt i våra verksamheter. Vi bidrar till att staden fungerar väl, är hållbar och erbjuder många möjligheter för alla stockholmare, säger Pouneh och fortsätter:
– Vi erbjuder trygga anställningar där man tidigt kan utvecklas och växa i sin roll. Samtidigt satsar staden framåt på kvalitet, innovation och digitalisering. Kreativiteten och framåtandan uppmuntras, vilket gör att vi kan fortsätta växa både som medarbetare och huvudstad.
Pouneh och hennes kollegor inom kommunikation utvecklar just nu Stockholms stads karriärsida på Linkedin och den egna sajten jobba.stockholm. I arbetet involveras organisationens olika verksamheter. Karriärsidorna utvecklas utifrån varje verksamhet och man ser till att deras budskap kopplas till den gemensamma budskapsplattformen för Stockholms stad.
Antingen-Eller
Distansarbete
Kontorsarbete
Havet
Skogen
Spontan
Strukturerad
Podcast
Pocketbok
Allt som görs på HR och inom employer branding på Stockholms stad har med kompetensförsörjning att göra.
– Genom att utveckla de medarbetare vi har vill vi skapa engagemang så att de vill stanna hos oss. Den mest effektiva marknadsföringen sker när var och en av våra 42 000 medarbetare pratar stolt om oss, säger Pouneh och fortsätter:
– Ledarskapet är viktigt i staden. Därför har vi tagit fram en chefsprofil som är vägledande vid rekrytering och utveckling av chefer. För oss är det viktigt att kunna leda för lärande, utveckling och innovation för att uppnå resultat. Det är riktigt kul att medverka i den utvecklingen.
Stockholms Stad