Nominerade 2022

Centigo

Det tillitsbaserade ledarskapet är motorn i Centigo

2021-09-02

Lästid ca 2min

Foto: Felicia Yllenius

En tillitsbaserad kultur utan styrande chefer. Det är medarbetarna som utvecklar Centigo tillsammans. Att bygga nätverk och jobba fram lösningar i samarbete med kunderna präglar företaget.

Managementkonsultföretaget Centigo vägleder företag och organisationer genom kritiska förändringsprojekt. Huvudkontoret ligger i Stockholm. De finns även etablerade i Göteborg, Malmö, London och Oslo. De har 230 medarbetare och är en nätverksorganisation utan chefer, något som särskiljer dem från sina branschkollegor. Robert Lagerqvist är Managing Partner och Christine Samuelson marknadsansvarig på företaget. Båda lyfter kulturen med stort eget ansvar och den starka teamkänslan bland medarbetarna.
– Centigo är från grunden byggt på en genuin tro att varje individ har förmåga att ta stort eget ansvar och därför upplever vi inte att det behövs några chefer. Om man kan lägga beslutsfattandet så långt ut i kapillärerna som möjligt får man en effektiv och tillitsbaserad kultur, säger Robert.

Robert Lagerqvist

Titel: Managing Partner.
Utbildning: Civilekonom internationell inriktning. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, examen 2000.
Boktips: ”’Dare to Lead’ av Brené Brown.”

Christine Samuelson

Titel: Marknadsansvarig.
Utbildning: Företagssäljare, inriktning marknadsföring, ekonomi och affärskommunikation, IHM Business School, examen 2010. Strategic Brand Management, IHM Business School, examen 2016.
Boktips: ”’Make a Life, Not Just a Living’ av Ron Jenson.”

Fungerar som ett växthus

Den entreprenöriella kulturen och det personliga ansvaret är centralt på Centigo.

– Vi bryr oss om varje individ och sätter människan före strukturer. De seniora medarbetarna har två huvuduppgifter och det är att skapa värde för kunderna och ge förutsättningar för varje individ att utvecklas i den takt och riktning de vill, säger Robert.
– Med rätt fokus frigör vi kraften och får människor att växa – det blir som ett växthus där alla individer får möjlighet att blomma ut. När de har ett ägandeskap gör de ett professionellt jobb i sina uppdrag, säger Christine.

Alla är delaktiga

Centigo är nominerad till Årets employer branding-företag. Christine och Robert berättar att de har tagit ett helhetsgrepp kring kommunikationen och blickat inåt för att skapa förändring.
– Vi har tittat på hur och vad vi ska kommunicera, vad som är unikt, hur vi vill lyfta våra medarbetare och hålla tonaliteten i våra budskap, säger Christine.
– Vi är värderingsstyrda och vill vara en grogrund för morgondagens affärsledare. Vi är måna om att jobba med hög grad av förtroende i våra relationer, och vill att alla medarbetare deltar i vår utveckling. Det bidrar till en känsla av att vi bygger företaget tillsammans, säger Robert.

Samarbetar med kunderna

Robert och Christine berättar om ett starkt samarbete och att Centigo inte jobbar för, utan med kunderna.
– I alla våra leveranser vill vi involvera kunderna. Vi ska ha lämnat ett bestående värde så att kunden ska kunna fortsätta förvalta det vi tillsammans skapat. Vi jobbar mycket tvärfunktionellt i olika grupperingar som hakar på varandra utifrån behov och projekt, säger Robert.
– Det entreprenöriella arbetssättet och personliga ansvaret är stort. Nätverk har ersatt den hierarkiska modellen. Det är upp till dig som medarbetare att nätverka och bygga goda relationer. Hos oss är du ytterst ansvarig för värdet av det egna varumärket. Får du kläm på det finns inga begränsningar för din utveckling, säger Christine.

Text: Tina Lindström Carlsson

Centigo

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Rikard och Helene sitter i varsin soffa. Framför står ett bord. De tittar in i kameran och ler.
Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö
Mod och vardagshjältar sätter ESEM på världskartan
Läs mer
Max Hamburgare
MAX har både ett gott hjärta och goda burgare på menyn
Läs mer
UC
UC:s kultur präglas av samhällsansvar
Läs mer
Två medarbetare från PostNord står i en rulltrappa och tittar in i kameran med ett leende.
PostNord
PostNord har stärkt sitt arbetsgivarvarumärke i raketfart
Läs mer