2021-10-31
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2021
Årets employer branding-person
Foto: Anna Lintzén
Visste du att metaller är nödvändiga för att vi ska klara den stora klimatomställning vi står inför? Här berättar Martin Eman, vinnare av titeln Årets employer branding-person, om Bolidens viktiga roll för framtida generationer.
Martin Eman har arbetat inom HR på metallföretaget Boliden i över 15 år. Sedan 2012 är han ansvarig för bolagets employer branding-arbete.
– Vi har alltid jobbat med att marknadsföra vårt arbetsgivarvarumärke på Boliden, men när min roll skapades började vi att arbeta mer koordinerat och strategiskt med de här frågorna, förklarar han.
Martin Eman
Titel: Employer branding-chef.
Utbildning: Master i Human Resource Management, Umeå universitet, examen 2001.
Vad är ditt bästa karriärtips? ”Var nyfiken och samtidigt drivande i ditt val av arbetsgivare. Våga kontakta företag som du är intresserad av och se till att få information utöver den du hittar ien annons.”
Martins vision sedan han klev in i sin nuvarande roll har varit att öka Bolidens attraktivitet bland talanger – och det arbetet har gett resultat. Han berättar att anledningen till framgångarna är en kombination av ett långsiktigt tänk och ett starkt stöd från en ledning som tycker att kompetensförsörjning är ett prioriterat område.
– Vi har också gått från att kommunicera mycket kring vad vi gör, till att även få in vilket syfte vår verksamhet har och vad man kan bidra till genom att arbeta hos oss. Vi är inte bara ett företag som producerar metaller, utan vi tillhandahåller metaller som är nödvändiga för att förbättra för kommande generationer. Tillgång på metaller är en förutsättning för att klara den pågående digitaliseringen, elektrifieringen och omställningen till hållbara energisystem – och det börjar allt fler talanger få upp ögonen för.
– Sedan har vi även blivit bättre på att berätta om alla karriärmöjligheter som finns hos oss, både i Sverige och utomlands, och att vi har hela värdekedjan inom metallproduktion – från sökandet efter fyndigheter till återvinning av metaller, tillägger han.
Det senaste året har Boliden jobbat med att uppdatera sitt arbetsgivarvarumärke, där den nya taglinen ”Drive change for generations to come”, spelar en central roll.
– För att nå ut med vårt nya employer brand har vi bland annat deltagit i olika digitala träffar och forum. Det är roligt att se att både studenter och de som redan är yrkesverksamma har många frågor om vår roll i den hållbara utvecklingen. Nu ska det bli kul att äntligen få komma ut och prata med våra målgrupper live igen.
Under hösten kommer Boliden att fortsätta kommunicera kring företagets nya arbetsgivarvarumärke, bland annat med hjälp av korta filmklipp på sociala medier. Martin berättar att de har fokuserat mycket på storytelling och att lyfta fram sina anställdas berättelser om olika utvecklings- och innovationsprojekt.
– Att ha interna ambassadörer är avgörande för att driva ett framgångsrikt employer branding-arbete. Vi får mycket inspel och idéer från medarbetare i olika delar av organisationen. Exempelvis har deltagarna i vårt interna traineeprogram som specialprojekt att hjälpa oss med att lyfta de här frågorna, säger Martin och fortsätter:
– Men det här arbetet handlar såklart inte bara om att ses som en attraktiv potentiell arbetsgivare. Vi vill också att våra medarbetare känner att de utvecklas och har spännande utmaningar i vardagen.
Boliden