2021-11-23
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets hederspris
Foto: Patrik Lundin
Med kontor i 150 länder är Ericsson ett globalt företag i dess rätta bemärkelse. Forskning och utveckling är en central del av företaget – en av fyra medarbetare världen över är verksamma inom området.
Ericsson bygger och utvecklar det uppkopplade samhället genom att säkerställa infrastruktur för kommunikation. Det globala företaget har 100 000 anställda varav 13 000 i Sverige. Av dessa är hela 9 000 ingenjörer och man växer fortfarande. Anders Österlund började på Ericsson 2014 med varumärkesbyggande arbete och ansvarsområdet har vuxit med åren.
– Ericsson har funnits i 145 år och har en fantastisk historia. Vi ligger ständigt i framkant och forskning är extremt starkt hos oss. Det är otroligt roligt att vara en del av ett företag med rejäla muskler och som kan göra saker i stor skala och förbättra världen, säger han.
Anders Österlund
Titel: Head of Employer Branding and People Experience.
Utbildning: Systemvetenskap, Mälardalens högskola. International business, University of Technology, Sydney, examen 2001.
Udda favoritapp: ”’Songkick Concerts’ håller dig uppdaterad på dina favoritartister och deras turnéer.”
Tips till de är på väg ut i arbetslivet: ”Följ ditt hjärta och ha roligt. Se till att bolaget står för de värderingarna som du står för och skaffa en bra chef. Se till att leverera när du väl är på plats.”
Anders är nominerad till Årets hederspris inom employer branding. Han arbetar aktivt inom området sedan drygt tolv år tillbaka.
– Under åren har jag varit med om upp- och nedgång i bolaget och på arbetsmarknaden, och samtidigt sett generationer växa och utvecklas. Jag började med att möta människor nästan uteslutande på event till att vi i dag befinner oss på en mycket mer digital scen. I dag är funktionen strategiskt viktig på Ericsson då det handlar om att säkerställa att dagens och morgondagens kompetensförsörjning tillgodoses genom att rätt personer söker sig till oss och finner oss attraktiva, säger han.
Ericsson arbetar långsiktigt med kompetensförsörjningen inom branschen och i Sverige. Företaget samarbetar exempelvis med Kodcentrum som introducerar barn till programmering och digitalt skapande och Tekniksprånget, ett praktikprogram för unga teknikintresserade.
– Det handlar om att vi tillsammans med andra storbolag vill väcka och fånga upp ett teknikintresse tidigt i åldrarna så att ungdomarna kan välja högre teknisk utbildning. Det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft och framtid, säger Anders.
Just nu anställer Ericsson för fullt i Sverige och övriga världen. Framförallt utvecklare och ingenjörer av olika slag.
– Vi behöver personer med olika bakgrund, åldrar och spetskompetenser.
Anders väljer:
Prata
Chatta
Distans
Kontor
Spontan
Strukturerad
Storstad
Landet
Coronapandemin har inneburit att många har arbetat hemifrån. Interna undersökningar visar att medarbetarna vill fortsätta kunna kombinera distans- och kontorsarbete.
– Vi har en plan att gå tillbaka till en 50/50-modell där var och en har en dialog med sin chef om vad som fungerar bäst. Den stora skillnaden är att man kan arbeta smartare. Har man barn hemma är det fantastiskt att slippa pendla till kontoret. Man får en helt annan fritid, kan ta promenader och träna på lunchen på ett lättare sätt, säger Anders och fortsätter:
– Men vi har även ett behov av att umgås, ses på kontoren, inspireras och bolla saker på plats. Vi kommer därför att hitta på saker för att stärka kreativitet, samarbeten och företagskultur, och där kommer mitt andra ansvarsområde People Experience in.
Ericsson