Vinnare Employer Branding Awards 2020

SKF

Globalt, digitalt och hållbart fokus på SKF

2020-10-28

Text: Fridah Jönsson

Foto: Julia Sjöberg

Employer Branding Awards 2020

Årets hederpris

SKF var Romana Fischers första arbetsgivare när hon som tonåring gick ut i arbetslivet i tyska Schweinfurt där hon växte upp. Sexton år senare har hon bytt både land och roll – men inte arbetsplats.

Romana Fischer har SKF i blodet. Hemma i Tyskland bodde hon i en stad med 50 000 invånare där kullagerfabriken är den största arbetsgivaren, och hon växte upp med en mamma som jobbade på SKF i över fyrtio år.

Började på SKF efter gymnasiet

Valet av arbetsplats var inte särskilt svårt när Romana själv skulle börja jobba.
– Jag började på SKF efter gymnasiet med ett dualt studium och nu har jag varit där i 16 år, och har aldrig jobbat för något annat företag. Jag har jobbat för SKF i både Tyskland och Frankrike och för nio år sedan flyttade jag till Sverige genom jobbet. Jag ville utomlands och behövde inte byta företag för det, alla möjlig- heter fanns redan här.

Romana Fischer

Titel: Employer brandig-ansvarig för studenter och young professionals.
Utbildning: Bachelor of Business Administration & Management, Baden-Wuerttemberg Duale Hochschule, examen 2008.
Favorituppfinning: ”Internet!”

Jobbar med AI och hållbarhet

Romana har haft olika positioner inom SKF, från inköpschef och projektledare till den nuvarande rollen som Management Consultant. I hennes ansvarsområde ingår employer branding-arbetet, som kretsar mycket kring att få unga talanger att förstå vilken stor bredd som finns i SKF:s verksamhet.
– En utmaning för företaget är att unga människor inte känner till den här resan vi befinner oss på sedan några år. De ser oss
som kullagerproducenten och inte så mycket mer. Man kanske missar att innovationen av kullagret är ett resultat av oplanerade stopp i industrin, som orsakar höga kostnader och minskad produktion. Vi jobbar fortfarande med det, men med större fokus på den senaste teknologin inom IT, automatisering och AI. Är man intresserad att utveckla affärer, produkter och lösningar som får industrin att rulla hållbart i hela världen har SKF mycket att erbjuda.

Klimatmål inför 2030

SKF:s mål är att vara koldioxidneutralt år 2030. För att minska sitt egna avtrycket satsar SKF på cleantech – lösningar med mindre miljöpåverkan som bidrar till en cirkulär ekonomi.
– Vi håller på att installera tekniken i våra fabriker och snart kommer vi även att kunna erbjuda marknaden den senaste innovationen som renar industriolja och kan revolutionera förutsättningarna för hållbar produktion, säger Romana och fortsätter:
– Vi jobbar väldigt mycket med digitalisering. Vi har helt automatiserade fabriker och har även köpt ett israeliskt AI-startupbolag som vi integrerat i koncernen för att hjälpa oss med digitaliseringsresan och Industry 4.0.

Rekrytering utan säljsnack

Romana är tydlig med att SKF har många arbetsområden, vilket de visar studenter genom möten.
– Tidigare har vi satsat på arbetsmarknadsmässor men nu har vi ändrat strategin till mer personlig interaktion, vi bjuder in studenter till SKF så att de får träffa personal inom olika områden och kunna ställa frågor. Vi vill ta ner det till en personlig nivå utan en massa säljsnack. Det kommer att ta oss några år att förändra hur folk ser på oss, men det är ett väldigt spännande uppdrag och det finns bara vinster att ta hem!

SKF

SKF är ett globalt hållbarhetssträvande företag som erbjuder lösningar runt den roterande axeln. I kärnan av verksamheten, som etablerades för mer än 100 år, finns lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Det strategiska fokuset, som kommer göra SKF snabbare och mer beslutskraftigt, ligger inom områdena Digital försäljning, Nya affärsmodeller, Innovation, Tillverkning i världsklass, Framtida medarbetaren och Cleantech.

Läs mer: www.skf.se 

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

SKF
Nya miljöer främjar innovation på SKF
Läs mer
Sabine Hergenröder och Fredrik Von Elek, SKF
SKF
Nya miljöer främjar innovation på SKF
Läs mer
Trafikverket
Trafikverket bidrar till ett tillgängligt Sverige
Läs mer
Orange Cyberdefense
Orange Cyberdefense ska säkra den digitala framtiden
Läs mer