2022-06-08
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets HR-direktör
Foto: SEB
Transformativt ledarskap, SEB Campus och ett mer digitalt arbetssätt. Under sina fem år som HR-direktör på SEB har Jeanette Almberg drivit igenom flera nyskapande initiativ. Nu har hon klivit in i en ny roll som chef för Business Support & Operations.
Jeanette Almberg är vinnare av Universums utmärkelse Årets HR-direktör. Innan hon 2016 axlade rollen som personaldirektör på SEB hade hon haft ett antal chefspositioner inom banken, bland annat som vd för SEB Kort. I februari i år klev hon tillbaka ut i affärsverksamheten som chef för Business Support & Operations.
– Det roligaste med att jobba med HR var att jag fick arbeta med många långsiktiga frågor. Och jag är glad att jag stannade tillräckligt länge i rollen för att se effekterna av mitt arbete. Det fanns ett stort sug efter nya moderna sätt att
göra saker på ute i organisationen och därför fick våra initiativ väldigt positiv respons.
Jeanette Almberg
Titel: Tidigare personaldirektör, i dag chef för Business Support & Operations på SEB.
Utbildning: Civilekonom, Linköpings universitet, examen 1988.
Vad ser du fram emot i din nya roll? ”Att lära känna nya affärslogiker och effektivisera processer. Det ska bli kul att tänka nytt och samtidigt kunna använda mina erfarenheter från arbetet med personalfrågor.”
Vad tror du är anledningen till att du har fått priset som Årets HR-direktör? “Jag har varit väldigt nyfiken och öppen, samtidigt som jag också varit orädd och vågat göra stora förflyttningar.”
När hon började på SEB:s HR-avdelning tog Jeanette och hennes team fram några tydliga fokusområden som de ville arbeta med framåt.
– Det första vi gjorde var att fokusera på lärandet och det stora kompetensskiftet i samhället. Bland annat byggde vi upp SEB Campus, vårt egna digitala universitet. Vi tog också fram ett tydligt och enkelt ramverk för ett modernt
ledarskap. Vår utgångspunkt var att om man har bra ledare så fungerar det mesta, både för medarbetarna och för själva affären, säger hon och fortsätter:
– Under min tid som personaldirektör såg jag också till att våra flöden digitaliserades, vilket innebar att cheferna fick bättre support, samtidigt som vi också blev bättre på att ta fram viktig data. Då våra medarbetare är kärnan i vårt
bolag, har vi såklart också lagt stort fokus på vår rekryteringsprocess och bland annat byggt upp ett internt rekryteringsteam. Genom att ha en dynamisk intern arbetsmarknad blir det lättare för talanger att stanna länge inom SEB – och ändå växa och utvecklas kontinuerligt.
Under hösten när Jeanette fortfarande arbetade i sin roll som personaldirektör var hon också med om att forma 2030-strategin för SEB tillsammans med övriga i koncernledningen. Att stötta entreprenörskap, bygga företag och skapa långsiktigt värde för samhället har alltid varit ett viktigt fokus för SEB, och i den nya strategin finns ett stort fokus på hållbarhetsfrågan.
– För att vi ska bli lika framgångsrika inom hållbarhet, som vi har varit inom entreprenörsfrågor, har vi även lagt in begreppet ”innovation” i den nya strategin. Detta eftersom båda områdena kräver att vi tänker nytt och annorlunda.
Jeanette väljer:
Frukost
Middag
Storstad
Landet
Podd
Tidning
Sjö
Hav
SEB har varit tidigt ute inom mycket, och när pandemin slog till lyckades banken snabbt ställa om till ett mer digitalt arbetssätt. I dag har de öppnat upp möjligheten för hybrida arbetssätt som innebär att alla medarbetare som vill kan
arbeta hemifrån två dagar i veckan, om deras arbetsuppgifter tillåter det.
– De senaste åren har vi tagit ett jättekliv in i en hybrid arbetsvärld. Det betyder att vi behöver lägga stort fokus på att utveckla hybrida mötesmetoder, samtidigt som vi också måste säkerställa att vi har en fortsatt stark kultur. Vi tror fortfarande på det fysiska mötet för att lära känna varandra och utveckla samarbeten på bästa sätt.
SEB