2020-11-16
Text: Sara Schedin
Foto: Daniel Silfver
Vinnare Employer Branding Awards 2020
Årets Nykomling
Genom att titta på flöden och mäta data har OnePartnerGroup, som är vinnare av titeln Årets nykomling inom employer branding, fått en djupare förståelse för vad kandidater och potentiella medarbetare letar efter.
Rekryterings- och bemanningsföretaget OnePartnerGroup grundades 2009 och finns i dag på ett femtiotal orter – från Malmö i söder till Umeå i norr. Jane Bergman, som är baserad på huvudkontoret i Jönköping, började på bolaget för två år sedan för att driva deras employer branding-arbete.
– Vår HR-avdelning hade redan gjort ett gediget arbete med vår beteendegrund och tagit fram värdeorden ”Framåtlutad”, ”Schysst” och ”Lagspelare”, tillsammans med våra medarbetare. Mitt uppdrag blev att ta fram en strategi för hur vi skulle förmedla och kommunicera den värdegrunden externt.
Jane Bergman
Titel: Employer Branding Manager.
Vilket råd skulle du ge till någon som är i början av sitt yrkesliv? “Våga ta för dig och tro på dig själv!”
Vad inspirerar dig på jobbet? “Mina kollegor!”
Antingen/Eller
Hav/Sjö
Jogga/Yoga
Efterrätt/Förrätt
Julafton/Midsommar
Jane började även att titta på bolagets flöden på sociala medier och på hemsidan. Hon såg bland annat att 85 procent av de som besökte deras sajt, som då var helt riktad mot kund, var kandidater.
– Vi tittade på hur en process ser ut från det att man hör talas om oss till att man kommer in på vår hemsida och sedan eventuellt söker en tjänst. Med hjälp av ett externt bolag började vi mäta våra rekryteringsprocesser och kandidatupplevelsen, vilket har gett oss väldigt mycket värdefull data.
Femtio procent av de kandidater som inte får jobbet de har sökt och inte heller får återkoppling på sin ansökan, kommer inte att söka till den arbetsgivaren igen, förklarar Jane.
– Hur vi tar hand om de som söker hit påverkar vårt employer brand otroligt mycket. Därför lägger vi stort fokus på återkoppling och ligger bra till om man jämför med vår bransch, som överlag är dåliga på den punkten.
En annan nyckel till OnePartnerGroups framgångsrika employer branding-arbete har varit att lyfta medarbetarna och låta dem berätta om sin arbetsvardag. Framförallt i små filmsnuttar, eftersom de har sett att rörligt material skapar ett högre engagemang.
– Att visa vad medarbetarna gör på andra orter gör att vi kommer närmre varandra – och det är också inspirerande att få inblick i allt som är på gång inom koncernen. Det går hand i hand med vårt fokus på det lokala och personliga som är en stor del av vårt DNA, säger Jane och tillägger:
– Vi har till exempel bara bilder på våra egna medarbetare på hemsidan och i sociala kanaler. Bara en sådan enkel sak skapar en mycket mer personlig känsla än om vi skulle använda anonyma stockfoton.
Janes personliga grundregel inom employer branding är att arbeta långsiktigt och att tänka på hela flödet.
– Många tror att det bara handlar om att annonsera för att nå rätt målgrupp – men sedan då? Man måste ju också ta hand om de som kommer in. Tänk alltid inifrån och ut, och utifrån och in. Employer branding är ingen quick-fix. Det är också viktigt att konkretisera arbetet internt, annars kan det lätt bli för flummigt. Fokusera på ett antal olika områden i projektform och bygg sedan vidare på det.
OnePartnerGroup