Årets nykomling

SEB

Medarbetarberättelser lockar talanger till SEB

2021-09-22

Lästid ca 2 min

Employer Branding Awards 2021:2

Årets nykomling

Foto: SEB

Bankkoncernen SEB når ut till omvärlden genom nära samarbete med skolor, universitet och partners, egna bloggar samt interaktiva dialoger och digitala liveintervjuer. Medarbetarna och deras berättelser lyfts i sociala kanaler.

SEB är en ledande nordeuropeisk bankkoncern med drygt 15 000 anställda världen över. Malin Brant Lundin leder sedan hösten 2020 bankkoncernens employer branding-arbete.
– En viktig del av arbetet är att visa på varför det är meningsfullt att jobba på SEB. Vårt syfte är att hjälpa företag och människor att förverkliga sina idéer, och innovation, entreprenörskap och internationell utblick är en del av bankens dna, säger hon och fortsätter:
– Kulturen på SEB är varm och välkomnande. Här finns en stor variation av yrkesroller och personer med olika bakgrund och åldrar. Det är en diversifierad arbetsstyrka som ger mycket intryck och gör det spännande att arbeta här. Jag lär mig massor hela tiden, säger hon.

Samarbete ger framgångar

Malin har vunnit priset Årets nykomling inom employer branding. Hon har en bakgrund inom marknadsföring och kommunikation på stora globala företag.
– Jag tror på att jobba krossfunktionellt. För mig är det viktigt att HR, marknadsföring, kommunikation och affärsverksamheten jobbar tätt tillsammans för att få till employer branding på bästa sätt. Arbetet utgår från företagets övergripande strategi och det är av yttersta vikt att det bedrivs för att uppfylla affärsverksamhetens behov, säger hon.

Just nu arbetar Malin och hennes kollegor intensivt med att fånga upp medarbetarnas berättelser och lyfta dem i artikel- och videoformat på hemsidan och olika sociala kanaler. Medarbetarna får även verktyg att själva dela sina berättelser.
– Medarbetarna är våra bästa språkrör. Jag har mött så många som verkligen är stolta över att arbeta på SEB, och kan vi förmedla de berättelserna till marknaden kan vi komma långt, säger Malin.

Når ut till omvärlden

SEB är en av de största it- och tech-arbetsgivarna i Sverige. Åtta olika talangprogram för studenter och unga yrkesverksamma öppnar upp möjligheter att påbörja sin karriär inom koncernen. En rad åtgärder syftar till att fånga upp ännu fler talanger till bankkoncernen.
– Det händer mycket spännande. För andra året utlyser vi inom kort The Tech Talent of the Year. Vi anordnar även Big Data Challenge, hackatons, innovationstävlingar och samarbetar bland annat med den ideella föreningen Pink Programming. Och i höst har vi lanserat en helt ny extern tech-blogg där våra specialister inom området ger en inblick i vad som händer inom bankvärlden, säger Malin och fortsätter:
– Sista torsdagen varje månad sänder vi intervjuer via SEB Career på Instagram. Då genomförs en liveintervju med en medarbetare som berättar om sitt arbete på SEB samtidigt som vi lyfter viktiga och aktuella frågor som banken jobbar med. Tittarna bjuds in till att interagera och ställa frågor medan intervjun pågår. Det ger en äkta och avskalad bild av hur det är att jobba på SEB.

Text: Tina Lindström Carlsson

SEB

SEB har sedan starten för 160 år sedan vägletts av en stark övertygelse om att människor med entreprenöriellt tänkande liksom innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld. Vi finns här för att göra det möjligt för dem att uppnå sina ambitioner och lyckas i såväl goda som svåra tider. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. www.seb.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

SEB
Fokus på att möta den nya tidens behov på SEB
Läs mer
SEB
SEB i topp hos talanger
Läs mer
SEB
”Självledarskap skapar en kreativ arbetsmiljö på SEB”
Läs mer
Deloitte
Deloitte har hela världen som arbetsfält
Läs mer