Nominerade 2023

Sopra Steria

Uppåt och tillsammans när Sopra Steria tar ut riktningen

2022-06-14

Lästid ca 2 min

Employer Branding Awards 2023

Årets employer branding-person

Foto: Felicia Yllenius

Sopra Steria vill skapa förändring genom digitalisering – för en bättre framtid. Tack vare den starka tillväxten finns stora möjligheter att utvecklas som individ inom bolaget. Men når långt, det gör man tillsammans.

Med passion för människor och teknik är Sopra Steria på en spännande tillväxtresa i Sverige. Redan idag är bolaget Europas ledande partner inom digital transformation och har 47 000 medarbetare över hela världen. Therese Eriksson, marknadsdirektör i Sverige, är nominerad till Årets employer branding-person.

– Sopra Steria förtjänar verkligen nomineringen och jag ser fram emot att bygga företaget ännu starkare. Som konsultbolag är våra medarbetare det viktigaste vi har – de måste må bra och trivas. Alla som jobbar här ska vara stolta, veta vilka vi är och vart vi ska.

Therese Eriksson

Titel: Marknadsdirektör.
Utbildning: Mediakommunikation med inriktning PR, Örebro universitet, examensår 2014.
Vad får dig att kicka igång på morgonen? ”Åh, jag är en sån där hemsk morgonmänniska. Jag börjar de flesta morgnar med att ta mig direkt från sängen och vidare ut för en mysjogg. Hem igen, kaffet på, duschen, landa på yogamattan, frukost, podd samtidigt som jag fixar mig och sedan iväg. Jag får alltid mycket gjort på morgonen!”

Tillsammans – inga vassa armbågar

Sopra Steria har tidigare fått utmärkelsen som en av Sveriges bästa arbetsplatser. Här finns inga vassa armbågar, man hjälps åt. Kulturen vilar på filosofin och det afrikanska ordspråket ”Vill du gå snabbt, gå ensam. Vill du nå långt, gå tillsammans.”

– Det känns i allting vi gör. Vi är på en gemensam resa, alla är med och det finns ingen konkurrenssituation. Vi tror också på kraften i att dela med oss av vår kunskap till varandra, våra kunder och till samhället i stort, säger Therese Eriksson.

Lyhördhet ett viktigt instrument

Therese uppdrag som employer branding-ansvarig är att levandegöra kulturen i varumärket. Hon brinner för att jobba brett och att företaget ska synas i alla kanaler.

– I min roll är det superviktigt att vara lyhörd. Jag måste lyssna in vad som sägs vid kaffemaskinen och fredagsölen. Vad är viktigt och spännande? En av mina starka sidor är att jag är väldigt social och mån om att vara en i gänget. Därför berättar folk som det är och jag kan ta det med mig i mitt uppdrag. Vi storsatsar på att bli experter på vårt varumärke. Redan nu finns fem personer på plats i vår egen inhousebyrå – förutom jag själv finns en filmare, grafisk designer, marketing coordinator och en digital content specialist, berättar Therese Eriksson.

Många möjliga karriärvägar

När det kommer till karriärutveckling på Sopra Steria finns det jättestora möjligheter, berättar Therese Eriksson. Vill man växa här så kan man. Som hjälp och stöd finns ett karriärramverk och en hel del olika insatser för kunskapsdelning.

– Vi är i en tillväxtfas och har massor med spännande tjänster att tillsätta. Förutom lite mer seniora medarbetare har vi även storsatsat på vårt traineeprogram Accelerate som blivit utnämnt till Sveriges bästa inom IT, och i augusti tog vi emot 70 nya trainees. Ja, på Sopra Steria händer det saker hela tiden. Efter pandemin har företagsaktiviteter äntligen kickat igång på riktigt, allt från after work till olika företagsinitiativ som Wass (Women at Sopra Steria) – ett nätverk för kvinnor inom IT.

– Vi har bra förmåner och bryr oss om våra anställda på riktigt. Min förhoppning är att vi kommer synas ordentligt framöver, alla ska veta vilka vi är, avslutar Therese Eriksson.

Text: Eva Rydinger

Sopra Steria

Sopra Steria är europas ledande konsultbolag inom digital transformation. Vår unika kombination av specialistkompetens inom både verksamhetsutveckling och IT ökar värdet på och användbarheten av våra kunders satsningar. Globalt har vi mer än 47 000 kollegor. I Sverige hittar du oss i Stockholm, Göteborg, Malmö och Östersund där var tredje medarbetare är kvinna. Vi har en stark kultur med hjärta och innovation i fokus och tror på att det är när vi delar med oss av vår kunskap som vi bygger långsiktiga relationer. Med passion för människor och teknik utvecklar vi en bättre framtid. Läs mer: www.soprasteria.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Johanna Smith och Anna Kritz sitter i soffa på Unionens kontor.
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer
Martina Smedman står framför Postnords kontor.
PostNord
Den interna stoltheten på PostNord syns utåt
Läs mer
Trafikverket
Tydliga strategier formar Trafikverket
Läs mer
Marie Hansson sitter i en soffa på Accentures kontor.
Accenture
”Många får vänner för livet på Accenture”
Läs mer