2021-11-29
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets VD
Foto: Patrik Lundin
Samarbete mellan kontoren bygger en stark laganda på SkandiaMäklarna. Vd:n Andreas Moritz sätter fokus på att stärka den gemensamma företagskulturen för att attrahera nya medarbetare och få de som redan jobbar här att stanna längre.
SkandiaMäklarna är med fler än 500 medarbetare och drygt 100 kontor ett av Sveriges största oberoende fastighetsmäklarföretag. De drivs som en franchisekedja och är även etablerade i Spanien och Portugal. Andreas Moritz är vd sedan våren 2021 och han ser framemot att de öppnar upp för fysiska möten efter coronapandemin.
– SkandiaMäklarna är en framåtlutad organisation som andas premiumkvalitet och där har vi en stark ställning bland våra kunder, våra befintliga och potentiella medarbetare. Vi gör saker tillsammans, säger han och fortsätter:
– Vi har varierande storlek på våra kontor och för oss är det viktigt att träffas och utbyta erfarenheter. Att ha kul tillsammans innebär att man trivs, utvecklas och gör fler affärer vilket i sin tur leder till att man stannar längre.
Andreas Moritz
Titel: Vd.
Utbildning: Civilekonom. Stockholms universitet, examen 2004.
Drömboende? ”Jag gillar vatten, sjöliv och bad, så drömboendet är en stor villa vid havet.”
Andreas är nominerad till Årets vd inom employer branding. Han har ett stort engagemang kring frågorna och är en person som vill att det ska hända saker.
– Jag är nyfiken, utmanar gamla givna mönster och försöker ständigt tänka innovativt. Vi på SkandiaMäklarna jobbar som ett team mot gemensamma mål och vill särskilja oss från andra mäklarkedjor. Nu stärker vi vårt employer brand för att ta oss ännu längre, säger han och fortsätter:
– Vi har en mäklartjänst som utförs av människor. Utan att ha de mest välmående och engagerade medarbetarna som mäklarassistenter, mäklare, kontorschefer och franchisetagare är vi inte någonting. Därför är det viktigt för oss att se individen och bygga en bra kultur.
”Välmående och engagerade medarbetare gör skillnaden.”
SkandiaMäklarna gör tydliga satsningar för att stärka arbetsgivarvarumärket och skapa trivsel och arbetsglädje i långa loppet.
– Det är helt avgörande att vi jobbar med employer branding på ett bra sätt för att kunna attrahera, utveckla och behålla de bästa medarbetarna. Som ett led i det har vi anställt flera nya personer och satt upp nya roller, säger Andreas.
– Andreas vision om att bryta ny mark och ge medarbetarfrågorna det viktiga fokus som det verkligen behöver på ett så framåtlutat sätt är inspirerande att se i vår bransch, säger Sanna Österström, People & Culture manager på SkandiaMäklarna.
Andreas väljer:
Villa
Lägenhet
Spontan
Strukturerad
Podd
Bok
Storstaden
Landet
Företagets utbildningsplattform utvecklas ständigt för att medarbetarna ska kunna nå sin fulla potential. SkandiaMäklarna har valt att både erbjuda sina medarbetare interna utbildningar och skapat samarbeten med externa experter inom sina områden för att säkerställa att kompetensutvecklingen ständigt är i framkant.
– Möjligheten att utvecklas är viktigt för den yngre generationen. En del vill klättra på karriärstegen, några vill bredda eller spetsinrikta sin kompetens. Och där tänker vi annorlunda med en individuellt utformad karriärplan. Utifrån dina personliga ambitioner och drömmar ska du kunna utvecklas mot vad du vill uppnå, och vi hjälper dig på den resan, säger Andreas.
SkandiaMäklarna