2022-05-30
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets hederspris
Foto: Kristofer Hedlund
Hans Celander med kollegor på Trafikverket jobbar för att nå ut till nya talanger och få medarbetarna att stanna längre. Han har även ansvar för att attrahera nya medarbetare till järnvägssektorn och få personer att söka de utbildningar som finns.
Hans Celander ansvarar för Trafikverkets omfattande employer branding-arbete. Han har även ett regeringsuppdrag som går ut på att få fler att utbilda sig och söka till järnvägssektorn.
– Det är positivt att jobba med att utveckla Trafikverket som arbetsgivare och samtidigt hjälpa järnvägsbranschen i stort med frågorna. Det är ofta en kreativ process som engagerar många, vilket också skapar energi hos mig, säger han.
Hans Celander
Titel: Avdelningschef Kompetensförsörjning.
Utbildning: HR-utbildning, Uppsala universitet, examen 1995.
Poddtips: ”Podden ’Fråga forskaren’ av Sveriges HR- förening lyssnar jag gärna på.”
Samlar energi genom: ”Löpning och gymträning. Träningen är ett sätt att zooma ut och få distans till de arbetsuppgifter jag håller på med.”
Hans har nominerats till Årets hederspris inom employer branding. Han nämner tre viktiga ingredienser i framgångsreceptet: fakta, metodik och uthållighet.
– Det är just de tre delarna som är viktiga att hålla fast vid när vi jobbar med arbetsgivarvarumärket. Vi jobbar faktaunderbyggt och vi har en metodik och ett arbetssätt som vi håller fast vid. Vi är trogna vårt EVP (employer value proposition) som handlar om att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare, och har en uthållighet i de frågorna. Att det ger resultat har jag varit med och bevisat, säger han.
Trafikverket följer exempelvis upp hur många som klickar på myndigheternas rekryteringsannonser och hur många ansökningar som kommer in till olika roller.
– Vi ser att de personer som tar del av vårt budskap och som vi möter i riktade utskick till våra målgrupper, stannar längre hos oss än de som enbart söker jobb via en traditionell annons. Kan vi nå människor med vår employer branding, så innebär det helt enkelt en lägre personalomsättning, säger Hans.
Employer branding-arbetet attraherar talanger att söka sig till Trafikverket, men det bygger också ett engagemang internt och ger effekt i den egna organisationen.
– Det skapar gemenskap och tillhörighet. Vi har exempelvis ett högt engagemang hos våra anställda på Linkedin. Många medarbetare på Trafikverket delar jobbannonser, skriver kommentarer och är engagerade på olika sätt i vårt arbete, vilket förstås är positivt, säger Hans och fortsätter:
– Allt engagemang vi lägger ner på arbetsgivarvarumärket är också ett sätt att visa att medarbetarna och den egna verksamheten är viktig. Det visar att man i högsta grad är aktuell och på tårna som arbetsgivare.
“Vi har en metodik och ett arbetssätt som vi håller fast vid”
Hans väljer:
Tåg
Buss
Skog
Hav
Distans
Kontor
Podd
Tidning
Nu tar järnvägssektorn med Hans i spetsen nya steg i varumärkesarbetet som handlar om att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare i branschen.
– För järnvägsbranschen finns ett stort behov av att få in fler medarbetare, så som projektledare, tekniker och specialister. Och att få fler att söka de utbildningar som finns. Därför tar vi nu nästa steg i det arbetet. Under 2022 lanserar vi väl genomarbetade informationsinslag i sociala medier, bland annat i form av filmer och intervjuer. Det ser jag fram emot, säger Hans.
Trafikverket