2020-12-02
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets Nykomling
Uponor jobbar för ett energieffektivt inomhusklimat och säkerställer att vi får rent vatten i kranen. Vägledande för verksamheten är innovationer med fokus på hållbarhet och hygien. Fokus på syfte och budskap bidrar till nya framgångar.
Uponor fraktar vatten från sjö via vattenverk till hushållen och tillbaka till reningsverken, och satsar bland annat på att minska energiåtgången i flerfamiljshus. De har 4 000 medarbetare globalt varav 600 i Sverige fördelat på två bolag – Uponor Infra AB, och Uponor AB där Robert Molund är vd. För drygt två år sedan valde man att förtydliga bolagets budskap.
– Vi bestämde oss för att tänka nytt. Våra rekryteringsannonser ser annorlunda ut. Nu är fokus inte längre på att berätta om hur stora vi är och vad vi gör, utan på vad vi vill och varför, säger Robert.
Robert Molund
Titel: Vd, Uponor AB.
Utbildning: Magisterexamen i företagsekonomi, Uppsala universitet, examen 2004.
Personlig grundregel inom employer branding: ”Det gäller att verkligen göra saker, och inte låta idéer stanna på pappret.”
Som ett led i förnyelsen har Uponor ändrat sin kommunikation i text, tal och bildspråk. Man har också valt att lyfta fram sina egna medarbetare i rekryteringsannonser och marknadsföring.
– Vi tittade på vårt syfte globalt i företaget och gjorde en svensk version av det. ”Rethinking water for future generations” blev ”Vi omtänker vatten för framtida generationer”. Omtänker är ett ord som vi uppfann i betydelsen att vi tänker om med omtanke. Det är innovation med riktig omtanke om miljö, hållbarhet, våra kunder och medarbetare, säger Robert.
Uponor är nominerat till Årets nykomling inom employer branding. Företaget ser till medarbetaren från tiden innan anställning, vid rekryteringsprocessen, uppstarten och anställningen samt när man avslutar sin anställning.
– Employer branding handlar om medarbetarna och att vi som företag bottnar i det vi säger, att det också är vad vi gör. På kort tid, genom att arbeta med vårt syfte, har vi skapat mer engagemang. Detta ser vi i återkommande interna medarbetarenkäter, där vi i den senaste klättrat signifikant över branschsnittet, så det ger resultat, säger Robert och fortsätter:
– Vi vågar fråga våra medarbetare om de är där de vill vara och om de trivs med sitt arbete. Det ställer stora krav på att chefer och medarbetare vågar vara öppna och ärliga om vad som funkar och inte funkar. Det har fallit väl ut – vi har i dag övervägande mycket nöjda medarbetare. Och när någon slutar har vi en uppföljningsintervju som en del i vår process.
Bolaget har som mål att förändra vvs-branschens syn på installation, med syfte att minska energiåtgången. Uponor jobbar för ett energieffektivt inomhusklimat och säkerställer att vi får rent vatten i kranen. Vägledande för verksamheten är innovationer med fokus på hållbarhet och hygien. Fokus på syfte och budskap bidrar till nya framgångar.
– Den har inte har förändrats sedan miljonprogrammets utrullning. En allt större del av energiförbrukningen i flerfamiljshus utgörs av tomgångsförluster i form av cirkulerande varmvatten. Vi vill förändra det genom att sätta värmeväxlare i varje lägenhet. På så sätt kan man spara material och minska energi- åtgången med 30 procent, säger Robert och fortsätter:
– Det vi vill satsa stort på. Det kräver mer ingenjörskunskap och innebär att vi kommer att behöva anställa fler nya medarbetare. Men framför allt betyder det att vi måste våga tänka nytt – våga omtänka.
Uponor