Branschbäst Student

EY (Ernst & Young)

”Vi är ett kunskapsvaruhus där medarbetarna är i fokus”

2021-05-31

Text: Eva Rydinger

Foto: Felicia Yllenius

Foto: EY:s vd Anna Svanberg tillsammans med Felicia Jönsson, Employer Branding Manager

EY går i bräschen som framtidens arbetsplats med medarbetarna i fokus. Hållbarhet, innovation och digitala lösningar är viktiga hörnstenar för framtidens arbetsgivare, liksom att ha roligt på jobbet. Det globala rådgivnings- och revisionsföretaget EY har gjort en rejäl klättring på listan, och enligt VD Anna Svanberg är det bara att lyfta på hatten för de insatser som görs av medarbetare runt om i landet.

Anna Svanberg

Titel: Vd.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 2002.
Familj: Make och barnen Nils, 15 Elsa, 14 och Olle, 12. Golden Retrievern Birde och taxen Rut.

På vilket sätt hittar du din återhämtning? ”Jag älskar att vara i trädgården i Skåne med familj och hundar. Jag älskar också att baka och laga mat – är uppväxt med tio-fika.”

EY är branschbäst bland studenter – varför tror du att det är så?

– Jag tror att det handlar om personerna på EY, sättet vi är på och den energi vi ger. Vi är ett gäng entreprenörer och här kan man tänka fritt – vi är inte fyrkantiga, utan öppna för idéer. Vi är också en förlängning av universitetet, en utbildningsplats där våra medarbetare alltid har hundra procent fokus. Alla som jobbar på EY är minientreprenörer, här kan du bygga din egen karriärväg, driva projekt och engagera dig i olika aktiviteter. Du kan till exempel starta ett mentorskapsprogram för kvinnliga studenter, vara med i EY:s hållbarhetsgrupp eller vara med och moderera någon av våra utbildningar. Att jobba ska vara kul! Teamkänsla är A och O hos oss, det är så vi bygger framtidens arbetsplats.

”Vi är ett gäng entreprenörer”

EY flyttade under våren till framtidens kontor – varför var det viktigt?

– Flytten var faktiskt något som vi planerade innan pandemin, och nu känns det gamla sättet att arbeta på helt främmande. Workplace of the Future – eller framtidens sätt att arbeta – är vårt ansikte utåt och sätter fingret på vilka vi är som individer. Vi vill att våra medarbetare ska arbeta där det passar dem bäst – på kontoret, hemifrån eller hos kund.

På vilket sätt har kontoret ett hållbarhetsfokus?

– Vi är ett kunskapsvaruhus och lever som vi lär genom att nyttja ny kunskap, ny teknologi och att hålla fokus på miljön. Vi har utgått från de yttersta kraven på energiförbrukning, vatteneffektivitet och förbättrad inomhusmiljö. All digitalisering är tagen till nästa nivå och teknologi är på plats för att undvika onödiga resor för jobbmöten och konferenser. Det är framtidens arbetsplats helt enkelt, vilket också är en nödvändighet, inte bara utifrån ett miljöperspektiv. Ska vi vara konkurrenskraftiga och knyta till oss talanger behöver vi kunna erbjuda en arbetsplats, och framförallt arbetsmodell av imorgon. Digitaliseringen, i kombination med rådande situation, har drivit på utvecklingen, och som arbetsgivare måste du förändra såväl arbetssätt som yrkesroller.

Du har själv gjort karriär på EY – vad betyder den förändringen för dig?

– Jag ser det inte på det sättet, det är inte en jättestor förändring, jag är fortfarande Anna och jobbar fortfarande med samma fantastiska kollegor! EY är ett värderingsstyrt företag där laganda, respekt och integritet är viktiga ledord, och vid sidan av våra medarbetares engagemang och kompetens är det våra gemensamma värderingar som skapar framgång på marknaden. Vårt fokus på mångfald och delaktighet är viktiga delar i hur vi arbetar med våra kunder, utvecklar våra medarbetare och hur vi verkar i samhället runt omkring. Och det är också därför jag har varit kvar i 20 år.

EY (Ernst & Young)

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Vi erbjuder dig en karriär som är lika unik som du. Ditt engagemang förstärks av syftet med vår verksamhet − att lösa kundernas utmaningar, samtidigt som vi bidrar till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre.
Läs mer:  ey.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Skanska
Skanska bygger tillit genom sina värderingar
Läs mer
Patricia Ahonen, Trafikverket, Trollhättan
Trafikverket
”Chefer och kollegor är omhändertagande och pushar mig framåt”
Läs mer
Vattenfall
Vattenfall leder utvecklingen mot en hållbar elmarknad
Läs mer
Atlas Copco
Om några år kommer vi att kunna använda 3D-printing i större skala
Läs mer