2019-10-28
Text: Jacqueline Falander
Foto: Julia Sjöberg
Produktnyheten Libresse PureSensitive blev nyligen framröstad till Product of the Year i Frankrike. Philip Blomström har lett produktutvecklingsarbetet.
På Essitys business center i Göteborg med drygt 1 000 medarbetare är receptionen ett välkomnande skyltfönster för det ledande globala hygien- och hälsobolagets breda produktportfölj. Här visas hygien- och hälsoprodukter som Libresse mensskydd, Libero barnblöjor och TENA inkontinensskydd upp tillsammans med JOBST kompressionsstrumpor och Leukoplast plåster. Det är också här i Göteborg som ett av företagets forsknings- och utvecklingsavdelningar finns. Philip Blomström jobbar som Global Technical Innovation Manager.
Philip Blomström
Titel: Global Technical Innovation Manager
Utbildning: Civilingenjör, teknisk biologi, Linköpings universitet, examen 2015
Favoritinnovation: Smartphone. Det var stort när den första Iphonen kom.
– Jag är ansvarig för utvecklingen av nya produkter inom varumärket Libresse – från att vi har identifierat ett kundbehov fram till lansering. Det innebär allt från att intervjua konsumenter och delta i fokusgrupper till produkt- och maskinutveckling. Vi har två utgångspunkter i utvecklingsarbetet: dels ska innovationen svara mot ett faktiskt konsumentbehov, dels ska alla produkter vi utvecklar innebära en förbättring ur miljösynpunkt.
– Vi lanserade nyligen Libresse PureSensitive på den franska marknaden, där den blev utsedd till Product of the Year. Produkten togs fram efter att kvinnor uttryckt ett behov av ett mensskydd som är skonsamt mot deras hud. Under vissa perioder i livet, som efter förlossning och i klimakteriet, är huden känsligare. Vi utvecklade därför en binda och ett trosskydd med ett nytt revolutionerande ytmaterial som är optimerat för känslig intim hud. Produkterna är också fria från färgmedel.
”Essity bryter tabun och stigman kring mens”
– Nej, jag lyssnar in behoven och har suttit i intervjuer med kvinnor i såväl Europa som Mexiko. I vissa länder är det känsligt att prata om mens och av den anledningen har Essity tagit sig an ett globalt utbildningsuppdrag i syfte att bryta tabun. I min dialog med konsumenterna fokuserar jag i huvudsak på de tekniska detaljerna, som passform och absorptionsförmåga. Det är väldigt värdefullt att få deras input. Vi låter konsumenterna först testa de olika produktvarianter som vi tar fram och sedan själva slutprodukten innan lansering. De är med oss hela vägen.
– Det som inledningsvis lockade mig till Essity var faktiskt bolagets globala gradute onboarding program Essity GO! som riktar sig till nyutexaminerade. När jag blev antagen för fyra år sedan kastades jag snabbt in i olika produktutvecklingsprojekt samtidigt som jag lärde känna bolagets olika delar och byggde ett nätverk. Efter programmets slut klev jag in i rollen som produktutvecklare med ansvar för egna projekt och i somras tog jag klivet till min nuvarande roll. Det är fantastiskt att få arbeta med innovationer som gör skillnad för människor, och att vara del av en stark kultur som bygger på mod, omtanke, engagemang och samarbete.
Essity