Prisvinnande innovation som gör skillnad i vardagen

Text: Jacqueline Falander

Foto: Julia Sjöberg

Philip Blomström står i Essitys ljusa lokaler med inomhusbalkonger i bakgrunden.

Produktnyheten Libresse PureSensitive blev nyligen framröstad till Product of the Year i Frankrike. Philip Blomström har lett produktutvecklingsarbetet.

På Essitys business center i Göteborg med drygt 1 000 medarbetare är receptionen ett välkomnande skyltfönster för det ledande globala hygien- och hälsobolagets breda produktportfölj. Här visas hygien- och hälsoprodukter som Libresse mensskydd, Libero barnblöjor och TENA inkontinensskydd upp tillsammans med JOBST kompressionsstrumpor och Leukoplast plåster. Det är också här i Göteborg som ett av företagets forsknings- och utvecklingsavdelningar finns. Philip Blomström jobbar som Global Technical Innovation Manager.

Philip Blomström

Titel: Global Technical Innovation Manager
Utbildning: Civilingenjör, teknisk biologi, Linköpings universitet, examen 2015
Favoritinnovation: Smartphone. Det var stort när den första Iphonen kom.

Berätta om din roll!

– Jag är ansvarig för utvecklingen av nya produkter inom varumärket Libresse – från att vi har identifierat ett kundbehov fram till lansering. Det innebär allt från att intervjua konsumenter och delta i fokusgrupper till produkt- och maskinutveckling. Vi har två utgångspunkter i utvecklingsarbetet: dels ska innovationen svara mot ett faktiskt konsumentbehov, dels ska alla produkter vi utvecklar innebära en förbättring ur miljösynpunkt.

Har du exempel på en sådan innovation?

– Vi lanserade nyligen Libresse PureSensitive på den franska marknaden, där den blev utsedd till Product of the Year. Produkten togs fram efter att kvinnor uttryckt ett behov av ett mensskydd som är skonsamt mot deras hud. Under vissa perioder i livet, som efter förlossning och i klimakteriet, är huden känsligare. Vi utvecklade därför en binda och ett trosskydd med ett nytt revolutionerande ytmaterial som är optimerat för känslig intim hud. Produkterna är också fria från färgmedel.

”Essity bryter tabun och stigman kring mens”

Är det inte svårt som man att vara produktutvecklare för bindor?

– Nej, jag lyssnar in behoven och har suttit i intervjuer med kvinnor i såväl Europa som Mexiko. I vissa länder är det känsligt att prata om mens och av den anledningen har Essity tagit sig an ett globalt utbildningsuppdrag i syfte att bryta tabun. I min dialog med konsumenterna fokuserar jag i huvudsak på de tekniska detaljerna, som passform och absorptionsförmåga. Det är väldigt värdefullt att få deras input. Vi låter konsumenterna först testa de olika produktvarianter som vi tar fram och sedan själva slutprodukten innan lansering. De är med oss hela vägen.

Var det detta du drömde om när du tog examen?

– Det som inledningsvis lockade mig till Essity var faktiskt bolagets globala gradute onboarding program Essity GO! som riktar sig till nyutexaminerade. När jag blev antagen för fyra år sedan kastades jag snabbt in i olika produktutvecklingsprojekt samtidigt som jag lärde känna bolagets olika delar och byggde ett nätverk. Efter programmets slut klev jag in i rollen som produktutvecklare med ansvar för egna projekt och i somras tog jag klivet till min nuvarande roll. Det är fantastiskt att få arbeta med innovationer som gör skillnad för människor, och att vara del av en stark kultur som bygger på mod, omtanke, engagemang och samarbete.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar

henrik ekelund i svart stickad tröja och vit skjorta ståendes utanför Essitys huvudingång lutad mot väggen.
Essity
”Libero-appen lägger grunden för ett mer jämställt föräldraskap”
Läs mer
Klara Svanström ståendes på Essitys kontor. I händerna håller hon produkter som Liberos blöjor
Essity
Libero utmanar normer och visar hur verklighetens familjeliv ser ut
Läs mer
SKF
“Möjligheterna att göra skillnad är riktigt många på SKF”
Läs mer
Trafikverket
”Vi gör Sverige närmare – och det är ett fint och häftigt uppdrag”
Läs mer