Essity Placeringar
Balans & Utveckling
- 1 Essity
Hållbar Framtid
- 1 Essity
2018-09-07
Text: Jacqueline Fahlander
Foto: Julia Sjöberg
Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity låter både åttondeklassare, gymnasielever, studenter och nyanlända akademiker få ett smakprov av hur det är att jobba på bolaget. Målet är inte bara att hitta dagens talanger utan även framtidens.
Erica Graveley, Employer Branding Specialist på Essitys nya business center i Göteborg, hade precis börjat på SCA när hygienverksamheten blev ett eget bolag under namnet Essity. Sedan dess har det varit stort fokus på att öka kännedomen om Essity hos potentiella medarbetare och att bygga intern stolthet. Bolagets varumärken, som Libresse mensskydd, Libero blöjor och TENA inkontinensskydd, är däremot redan välkända i stora delar av världen.
– Under det senaste året har vi varit väldigt aktiva på landets högskolor och universitet. Vi har hållit i föreläsningar, deltagit i arbetsmarknadsdagar och arrangerat event. Vi märker att intresset är stort, vi har exempelvis aldrig fått så många sommarjobbsansökningar som i år. Det är inte bara att få jobba med välkända varumärken i en internationell miljö som lockar utan också Essitys mål – att öka livskvaliteten för människor genom förbättrad hygien och hälsa. En tredjedel av alla kvinnor över 35 år har eller kommer få uppleva urinläckage och en fjärdedel av alla män över 40 år lider av det. Tack vare våra säkra och diskreta inkontinensskydd kan de få en mer aktiv livsstil.
Erica Graveley
Titel: Employer Branding Specialist
Utbildning: Personal, arbete och organisation, Stockholms universitet, examen 2016.
Livsmotto: Be the best version of yourself, every day!
Vilken samhällsfråga brinner du för: Stillasittande hos både vuxna och barn, vi måste röra oss mer i vardagen!
När en rad åttondeklassare bjöds in till workshop hos Essity under Vetenskapsfestivalen tidigare i år var det just inkontinensskydd och bindor som stod på agendan. Eleverna fick i uppgift att utveckla egna hygienprodukter utifrån ett kundbehov med hjälp av olika material.
– När jag inledde workshopen med att berätta om mens- och inkontinensprodukter hördes många fniss i lokalen men sedan fångades de av uppgiften och en kreativ stämning uppstod. Vi arbetar med att bryta tabun kring mens och inkontinens och tror på att alla har rätt till bättre hygien och hälsa, vilket är vår största drivkraft.
“Vi tror på att alla har rätt till bättre hygien och hälsa”
Essity bjuder även in gymnasieelever på studiebesök och tar varje år emot ett flertal praktikanter från regeringens och IVA:s satsning Tekniksprånget. Ambitionen är att fler unga ska välja ingenjörsyrket.
– Praktiken är inte bara givande för deltagarna – utan också för oss eftersom de bidrar med nya idéer, perspektiv och härlig energi.
Bolaget tar också emot nyanlända ingenjörer via praktikprogrammet Jobbsprånget.
– Vi strävar efter en bra mix av åldrar, kön och människor med olika typer av bakgrund. På Essity jobbar en mängd olika nationaliteter. Jag brukar säga att vi jobbar på engelska och fikar på svenska.
På Essity ser man medarbetarna som sina främsta ambassadörer i employer branding-arbetet. Genom deras engagemang och deltagande möjliggörs olika aktiviteter mot studenter.
– Vårt jobb är att se till att alla 48 000 medarbetare är nöjda. Är de det så sprider det sig.
På bloggen Life at Essity visar några medarbetare upp sin arbetsvardag, bland annat en labbchef och en produktutvecklare.
– För den som är nyfiken är bloggen ett jättebra sätt att komma bakom kulisserna på Essity och se hur vi till exempel jobbar med innovation och hållbarhet.
Essity