2018-09-07

Visar upp den färgstarka insidan av Essity

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Erica Graveley, Essity

Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity låter både åttondeklassare, gymnasielever, studenter och nyanlända akademiker få ett smakprov av hur det är att jobba på bolaget. Målet är inte bara att hitta dagens talanger utan även framtidens.

Erica Graveley, Employer Branding Specialist på Essitys nya business center i Göteborg, hade precis börjat på SCA när hygienverksamheten blev ett eget bolag under namnet Essity. Sedan dess har det varit stort fokus på att öka kännedomen om Essity hos potentiella medarbetare och att bygga intern stolthet. Bolagets varumärken, som Libresse mensskydd, Libero blöjor och TENA inkontinensskydd, är däremot redan välkända i stora delar av världen.

– Under det senaste året har vi varit väldigt aktiva på landets högskolor och universitet. Vi har hållit i föreläsningar, deltagit i arbetsmarknadsdagar och arrangerat event. Vi märker att intresset är stort, vi har exempelvis aldrig fått så många sommarjobbsansökningar som i år. Det är inte bara att få jobba med välkända varumärken i en internationell miljö som lockar utan också Essitys mål – att öka livskvaliteten för människor genom förbättrad hygien och hälsa. En tredjedel av alla kvinnor över 35 år har eller kommer få uppleva urinläckage och en fjärdedel av alla män över 40 år lider av det. Tack vare våra säkra och diskreta inkontinensskydd kan de få en mer aktiv livsstil.

Erica Graveley

Titel: Employer Branding Specialist

Utbildning: Personal, arbete och organisation, Stockholms universitet, examen 2016.

Livsmotto: Be the best version of yourself, every day!

Vilken samhällsfråga brinner du för: Stillasittande hos både vuxna och barn, vi måste röra oss mer i vardagen!

Bryter tabun

När en rad åttondeklassare bjöds in till workshop hos Essity under Vetenskapsfestivalen tidigare i år var det just inkontinensskydd och bindor som stod på agendan. Eleverna fick i uppgift att utveckla egna hygienprodukter utifrån ett kundbehov med hjälp av olika material.

– När jag inledde workshopen med att berätta om mens- och inkontinensprodukter hördes många fniss i lokalen men sedan fångades de av uppgiften och en kreativ stämning uppstod. Vi arbetar med att bryta tabun kring mens och inkontinens och tror på att alla har rätt till bättre hygien och hälsa, vilket är vår största drivkraft.

“Vi tror på att alla har rätt till bättre hygien och hälsa”

Ökad mångfald

Essity bjuder även in gymnasieelever på studiebesök och tar varje år emot ett flertal praktikanter från regeringens och IVA:s satsning Tekniksprånget. Ambitionen är att fler unga ska välja ingenjörsyrket.

– Praktiken är inte bara givande för deltagarna – utan också för oss eftersom de bidrar med nya idéer, perspektiv och härlig energi.

Bolaget tar också emot nyanlända ingenjörer via praktikprogrammet Jobbsprånget.

– Vi strävar efter en bra mix av åldrar, kön och människor med olika typer av bakgrund. På Essity jobbar en mängd olika nationaliteter. Jag brukar säga att vi jobbar på engelska och fikar på svenska.

Bloggande vardag

På Essity ser man medarbetarna som sina främsta ambassadörer i employer branding-arbetet. Genom deras engagemang och deltagande möjliggörs olika aktiviteter mot studenter.

– Vårt jobb är att se till att alla 48 000 medarbetare är nöjda. Är de det så sprider det sig.

På bloggen Life at Essity visar några medarbetare upp sin arbetsvardag, bland annat en labbchef och en produktutvecklare.

– För den som är nyfiken är bloggen ett jättebra sätt att komma bakom kulisserna på Essity och se hur vi till exempel jobbar med innovation och hållbarhet.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar:

Elin Orrheim, Essity
Essity
Här föds innovationer som skapar ett mer hållbart och cirkulärt samhälle
Läs mer
Essity
Att ständigt utvecklas är en viktig del av en hållbar karriär
Läs mer
Johanna Nilsson står utanför Essitys lokaler.
Essity
”En hållbar karriär handlar inte bara om att ha balans utan också om utveckling”
Läs mer
Victor Salén och Natalie Harris, Essity
Essity
Essity’s GO! Program offers graduates a real job from day one
Läs mer