2022-11-09
Lästid ca 2 min
Foto: Patrik Lundin
Nathali Timonen började inom kundservice på PostNord 2019. Sedan dess har hon utvecklats snabbt. Nu är hon teamledare och ser till att medarbetarna i hennes team utvecklas.
Nathali Timonen började på PostNord 2019. Hon jobbade på kundservice och fick möjlighet att gå en intern traineeutbildning för blivande teamchefer. Nu leder hon en grupp på 17 personer.
– Jag älskar kulturen, det är verkligen familjärt, en mysig stämning och man känner sig välkommen, säger hon.
Nathali Timonen.
Titel: Teamchef kundservice.
Utbildning: Samhällsvetenskap, Carlforsska gymnasiet i Västerås, studentexamen 2012.
Tips till de som är på väg ut i arbetslivet: ”Våga prova kundservice, det är otroligt roligt och givande. Om du gillar självutveckling är det verkligen rätt plats att börja på.”
– Jag har alltid älskat att serva människor och efter studenten jobbade jag på olika restauranger. När jag ville jobba dagtid hoppade jag på ett säljjobb men insåg snabbt att det inte passade mig. När jag sökte till PostNords kundservice var jag gravid i femte månaden och trodde inte jag skulle ha en chans. Men jag fick jobbet och började januari 2019.
– Jag jobbade på transportbokningen där vi bokar utkörningar av paket. Där svarade jag på inkommande samtal. Efter föräldraledigheten höll jag i en kortare samtalsteknikutbildning för nya medarbetare. Jag höll även i en längre och lite mer djupgående samtalsteknikutbildning för dem efter att de jobbat i ungefär fyra månader. En del medarbetare är utåtriktade medan andra är lugna. På PostNord behöver vi den mångfalden eftersom olika kunder passar till olika handläggare.
”Jag gillar att se utveckling hos andra.”
– Våren 2022 blev jag peppad av min chef att söka traineeutbildningen för blivande teamchefer. Jag lyckades få en plats och det kändes stort att bli vald. Det är en jättefin heltidsutbildning som pågår i sex månader, och tar upp ämnen som att leda i förändring och hur man blir en bra chef. I väntan på en vakant teamchefstjänst blev jag rekryterad som kvalitetscoach. Och sedan rekryterades jag till teamchef när det fanns en ledig tjänst. Jag gillar att se utveckling hos andra och hjälpa till att utbilda nya medarbetare.
– Många nya medarbetare kommer in via bemanningsföretag eller via arbetsförmedlingen. De allra flesta börjar på kundservice på den privata sidan, där du framför allt svarar på inkommande telefonsamtal. Kundservice är bra att börja på, du lär dig hantera olika människor och lär dig hur det fungerar på en stor arbetsplats.
– Det är ett stort företag med många utvecklingsmöjligheter. Det är det egna engagemanget och motivationen som sätter gränsen för hur långt du kan ta dig. Jag hade inga förväntningar på hur långt jag skulle ta mig, men nu sitter jag här med en ledande roll.
PostNord