2020-11-13
Text: Eva Rydinger
Foto: Patrik Lundin
Med färre brev och ökad e-handel står PostNord inför en stor omställning. Nina Säfwenberg driver förändringen.
PostNord har fått ett uppdrag av svenska staten: inom två dagar ska de leverera brev till mottagaren – oavsett var i Sverige som brevlådan är placerad. Samtidigt är marknaden i förändring. Sedan år 2000 har brevmängderna sjunkit med 50 procent och PostNord har inget finansiellt stöd för att driva verksamheten. Samtidigt ökar e-handeln och antalet paket som PostNord hanterar snabbt.
Nina Säfwenberg
Titel: Head of Strategy and Transformation.
Utbildning: Industriell ekonomi, Lunds Tekniska Högskola, examen 2014.
Var hämtar du din inspiration och energi? ”Jag hämtar mycket inspiration från att jobba tillsammans med ambitiösa, framåtsträvande och roliga kollegor. Jag tankar mycket energi från de kollegor jag jobbar mest med.”
Nina Säfwenberg är Head of Strategy and Transformation på PostNord i Sverige. Hon är entusiastisk över att få vara med och leda den transformation som är nödvändig:
– Mycket handlar om förståelsen för vilka affärsmässiga utmaningar som vi ställs inför. Diskussioner pågår hela tiden om vad som är rimliga krav, det är en fin balansgång.
Det var genom ett konsultuppdrag hos sin förra arbetsgivare som Nina hamnade som ansvarig för transformationskontoret på PostNord och blev erbjuden tjänsten på fast basis. Att tacka ja var enkelt.
– Alla har en relation till posten som fyller en samhällsviktig funktion. Och jämfört med konsultrollen får jag nu vara med om helheten på ett djupare plan – jag får vara med och driva förändringen hela vägen och bidra med värde. Även om det är samma företag är det nya utmaningar varje dag.
Under Ninas förhållandevis korta tid på PostNord har hon hunnit med mycket. Den ständigt pågående förändringen är att hantera den vikande brevmarknaden och att samtidigt möta den ökande e-handeln. På transformationskontoret drivs flera projekt som handlar om att ställa om.
– Min funktion är att ha koll på helheten, att driva hela årets agenda och sätta planer för nästa period. Ett exempel är varannandagsutdelningen som nu testas i södra Sverige. Ett annat aktuellt projekt är paketboxar där kunden kan lämna och hämta paket.
PostNords hållbarhetsmål har varit att minska klimatavtrycken med 40 procent i jämförelse med 2009 års nivå innan 2020 års slut. Detta mål nåddes i Q3 2020. Nu har styrelsen beslutat om en offensiv hållbarhetsagenda och ett mål att vara helt fossilfria fram till 2030.
– Det är extremt viktigt med hållbarhetsarbete för oss då verksamheten bygger på transporter. Vi jobbar hårt med att se över bränslen och fordon och att utforska hur man kan gå över till helt fossilfria leveranser, avslutar Nina Säfwenberg.
PostNord
Google, Microsoft och Sweco ligger i topp när proffessionals avslöjar sina bästa arbetsgivare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Läs merPersoner som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.
Läs merFöretagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer