Data/IT

PostNord

”När jag började här förstod jag genast hur mycket PostNord gör”

2020-11-17

Text: Fridah Jönsson

Foto: Patrik Lundin

Produktägarna på PostNord utvecklar, driver och beslutar om digitala tjänster som används dagligen.

Som produktägare på PostNord hanterar Johan Nilsson och hans team olika appar, produkter och tjänster som den nordiska postoperatören erbjuder. När Johan började här 2018 kom han från att ha utvecklat smartphones och jobbat på spelbolag. Han trivdes på sina arbetsplatser men sökte en större samhällsnytta.
– Jag har alltid intresserats av att göra saker som människor använder på daglig basis – och så fort jag kom innanför dörren här förstod jag vad mycket PostNord gör. När det gäller logistikbranschen i Sverige finns många startups och nya bolag som är supervassa, men när jag började här såg jag att vår egen teknikstack ligger i framkant. Varumärket PostNord andas inte samma sak som exempelvis Spotify, men om man har värderingar om att göra gott i samhället kan man passa bra här. Vi målar med stora penseldrag som träffar en stor del av befolkningen.

Johan Nilsson

Titel: PO Lead.

Utbildning: Elektroingenjör med inriktning datavetenskap, Uppsala, examen 2000.

En person jag skulle vilja ha som brevvän: ”Mina barn!”

Johans roll på PostNord är dels att stötta andra produktägare, dels produktägarrollen för Riktiga Vykort, där användaren kan ladda upp en mobilbild som sedan skickas som ett riktigt fysiskt vykort.
– Vi inom utvecklingsteamet kan fatta beslut och utföra dem utan att vänta på att någon annan ska ge input, vi tar input från användarna. En utvecklare i teamet är inte bara någon som utför saker, utan man får även vara med och tycka själv. Man har fria händer att ta de beslut man tycker att man behöver ta när det gäller lösningar – teamet har ett helhetsansvar och då behöver man också ge befogenheter. Produktägare på PostNord är alltså en ganska tung roll.

”Man har fria händer att ta de beslut man tycker att man behöver ta när det gäller lösningar.”

Just Riktiga Vykort-appen innebar en speciell höjdpunkt i Johans vision om att göra samhället bättre.

– När det var som tuffast på akutmottagningarna med covid-19 i våras lanserade vi en kampanj där vi gav ut 15 000 gratis vykort genom att skriva in koden KRAM i appen. Det kändes jättefint att kunna göra det och vi fick så många tack från folk som inte kunde träffa sin släkt. Det blev en succé och kändes så bra, det var ingen pr-byrå som kom på det, det var vi på PostNord.

PostNord

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 300 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Läs mer www.postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

PostNord
“När du jobbar i en miljö där dina idéer tas på allvar, växer du”
Läs mer
PostNord
”Vi har väldigt stor frihet under ansvar”
Läs mer
PostNord
”Utvecklingsmöjligheterna på PostNord är exceptionellt bra”
Läs mer
PostNord
”Vi utvecklade en AI-motor som branschen tog efter”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Dags att se över dina referenser?

Många har blivit permitterade eller arbetslösa nu i krisen, då kan det vara bra att se över sina referenser.

Läs mer
Din Karriär
Här är Linkedins sju dödssynder

Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.

Läs mer
Din Karriär
Visselblåsning – viktig nyckel för företag

Personer som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer