2020-11-17
Text: Fridah Jönsson
Foto: Patrik Lundin
Produktägarna på PostNord utvecklar, driver och beslutar om digitala tjänster som används dagligen.
Som produktägare på PostNord hanterar Johan Nilsson och hans team olika appar, produkter och tjänster som den nordiska postoperatören erbjuder. När Johan började här 2018 kom han från att ha utvecklat smartphones och jobbat på spelbolag. Han trivdes på sina arbetsplatser men sökte en större samhällsnytta.
– Jag har alltid intresserats av att göra saker som människor använder på daglig basis – och så fort jag kom innanför dörren här förstod jag vad mycket PostNord gör. När det gäller logistikbranschen i Sverige finns många startups och nya bolag som är supervassa, men när jag började här såg jag att vår egen teknikstack ligger i framkant. Varumärket PostNord andas inte samma sak som exempelvis Spotify, men om man har värderingar om att göra gott i samhället kan man passa bra här. Vi målar med stora penseldrag som träffar en stor del av befolkningen.
Johan Nilsson
Titel: PO Lead.
Utbildning: Elektroingenjör med inriktning datavetenskap, Uppsala, examen 2000.
En person jag skulle vilja ha som brevvän: ”Mina barn!”
Johans roll på PostNord är dels att stötta andra produktägare, dels produktägarrollen för Riktiga Vykort, där användaren kan ladda upp en mobilbild som sedan skickas som ett riktigt fysiskt vykort.
– Vi inom utvecklingsteamet kan fatta beslut och utföra dem utan att vänta på att någon annan ska ge input, vi tar input från användarna. En utvecklare i teamet är inte bara någon som utför saker, utan man får även vara med och tycka själv. Man har fria händer att ta de beslut man tycker att man behöver ta när det gäller lösningar – teamet har ett helhetsansvar och då behöver man också ge befogenheter. Produktägare på PostNord är alltså en ganska tung roll.
”Man har fria händer att ta de beslut man tycker att man behöver ta när det gäller lösningar.”
Just Riktiga Vykort-appen innebar en speciell höjdpunkt i Johans vision om att göra samhället bättre.
– När det var som tuffast på akutmottagningarna med covid-19 i våras lanserade vi en kampanj där vi gav ut 15 000 gratis vykort genom att skriva in koden KRAM i appen. Det kändes jättefint att kunna göra det och vi fick så många tack från folk som inte kunde träffa sin släkt. Det blev en succé och kändes så bra, det var ingen pr-byrå som kom på det, det var vi på PostNord.
PostNord
Det behöver inte vara dåligt för arbetsmoralen eller resultatet att slösurfa på jobbet. Tvärtom kan det sätta fart på kreativiteten.
Läs merPlötsligt sitter du där som en testkanin i en bur. Vad innebär ett personlighetstest egentligen? Hur klarar man det? Går det att fuska? Här är svaren på dina nervösa frågor.
Läs merIbland ska du övertyga sambon om tacos till middag och ibland förhandla dig till en högre lön. Oavsett vilken förhandlingssituation du står inför är det en fördel att känna till några retoriska verktyg. Retorikkonsulten Serena Mon de Vienne delar med sig av effektiva knep att ta till vid nästa förhandling.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer