2022-12-20
Estimerad lästid 2 min
Foto: André de Loisted
Som verksamhetsutvecklare jobbar Christoffer Fransson löpande med att finjustera en svensk institution.
PostNord är ett av de stora bolagen som bidrar till att hålla Sverige rullande. Men i en tid av kontinuerlig digitalisering, där brev ersätts av mejl och pappersfakturor blir allt ovanligare, förändras också PostNords verklighet.
Christoffer Fransson
Titel:
Operations Developer.
Utbildning:
Logistics Service Management, Lunds universitet, Business and
E-commerce, University of Alberta, examen 2018.
Det gör jag helst när jag är ledig:
”Följa nordamerikansk hockey och spela bordtennis.”
Att lägga ett brev på lådan är enkelt. Och att det är enkelt för allmänheten beror på att PostNord har ett gediget produktionssystem som håller i gång jätteapparaten som postgången är.
– Postgången är något som bara förväntas fungera. Det gör att kraven på att allt ska funka är höga – från att brevet läggs på lådan till att det når mottagaren. PostNord har varit en naturlig del av den svenska infrastrukturen under lång tid, samtidigt förändras kommunikationsvägarna i rask takt tack vare digitaliseringen. Det finns alltid nya situationer vi ställs inför som gör jobbet spännande då det hela tiden krävs finjusteringar av vårt produktionssystem, säger Christoffer Fransson.
För 15 år sedan gjorde Christoffer sin första tid på PostNord som brevbärare. Ett och ett halvt decennium och en universitetsexamen senare är han verksamhetsutvecklare på bolaget och trycker på utvecklingsmöjligheterna som en stor anledning att han återvände till PostNord.
– Det var ett självklart beslut att återvända. På PostNord är folk väldigt kompetenta samtidigt som de verkligen bryr sig om vad vi gör. Vi uppmanas att testa nytt, och idéerna kan komma från alla – ofta från produktionen eller brevbärarna som verkligen lever i processen.
”Vi uppmanas att testa nytt, och idéerna kan komma från alla – ofta från produktionen eller brevbärarna som verkligen lever processen.”
På dagens arbetsmarknad är den moraliska kompassen i ett företag en viktig del i rekryteringsprocessen, och kring till exempel hållbarhet och mångfald finns tydliga mål.
– Vi måste ha en bra diversitet i bolaget för att hitta nya sätt att tänka och förstå målgruppen. Hållbarhet är en viktig del då vi har ett stort ansvar i branschen och verkar för att nå en fossilfri distribution. Med vår stora fordonsflotta är vi ett företag som bör och vill gå i bräschen för att Sverige ska nå sina klimatmål, och det är jag stolt över.
PostNord
Företagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.
Läs merDet behöver inte vara dåligt för arbetsmoralen eller resultatet att slösurfa på jobbet. Tvärtom kan det sätta fart på kreativiteten.
Läs merGoogle, Microsoft och Sweco ligger i topp när proffessionals avslöjar sina bästa arbetsgivare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer