2023-12-12
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Starka värderingar och en bransch i stor förändring attraherar nya medarbetare till PostNord.
Nina Tienvieri började 2013 och har bland annat jobbat som strateg i logistikaffären och som chefscontroller i den digitala affären. Nu är hon chefscontroller för PostNord i hela Sverige.
– Omvärlden ändras i snabb takt och business controlling är ett väldigt spännande område att jobba i. Utvecklingsmöjligheterna på PostNord är exceptionellt bra, säger hon.
Nina Tienvieri
Titel: Head of Business Control at PostNord Sverige.
Utbildning: Civilekonom, Linköpings universitet, examen 2002.
Engagerad i: ”Stolta föräldrar för hbtqi+ barn – ett nätverk under RFSL som ordnar föreläsningar och ger stöd åt föräldrar till barn som kommit ut. Det är väldigt givande.”
Rollen som controller på PostNord innehåller bland annat ekonomisk styrning och affärsanalys för att hjälpa ledare i organisationen att ta väl underbyggda beslut. Omvärldsanalys och kundanalyser är viktiga inslag för att ständigt kunna göra saker bättre.
– Vi går mot att vara mer datadrivna och mer proaktiva som business partners till chefer och ledare. Man får stora möjligheter att påverka verksamhete och har samtidigt ett internt stöd. HR som har en satsning på ledarutbildningar och coacher hjälper på olika sätt till att stötta medarbetarna. Förändringar kan vara tufft och då är det extra viktigt att man får konsekvent stöd inifrån.
Nya medarbetare attraheras av olika saker. En del kommer till PostNord för att de lockas av strukturomvandlingen från brev till paketaffären, där e-handeln ökar snabbt och konkurrensen är knivskarp.
– Vi får många nya medarbetare tack vare våra värderingar, vilket är speciellt viktigt för den yngre generationen. Vi är värderingsstyrda, vi jobbar med hållbarhet och ligger i framkant i miljö- och klimatfrågor men även inom arbetsmiljön – vi är en schysst arbetsgivare. Vi har bra chefer och trevliga kollegor. Det är viktigt att alla trivs hos oss i det långa loppet.
PostNord genomför en rad insatser för jämställdhet och mångfald.
– Under mina tio år på PostNord har vi gått till att ha ungefär hälften kvinnor och hälften män i ledningsgruppen. Nu jobbar vi på olika sätt med mångfaldsfrågan. Våra kunder är hela Sverige och vi behöver spegla vår målgrupp. Jag gillar att vårt arbete är konkret, PostNord är bra på att titta sig i spegeln och ta fram planer för hur vi ska bli ännu bättre.
PostNord
Vad söker unga talanger efter hos en arbetsgivare? Och har deras syn på sitt framtida yrkesliv förändrats på grund av pandemin?
Läs merIT-ansvarig som 19-åring och en av Europas främsta entreprenörer under 30. I dag är Linnéa Kornehed Falck CMO och medgrundare av Einride.
Läs merIbland ska du övertyga sambon om tacos till middag och ibland förhandla dig till en högre lön. Oavsett vilken förhandlingssituation du står inför är det en fördel att känna till några retoriska verktyg. Retorikkonsulten Serena Mon de Vienne delar med sig av effektiva knep att ta till vid nästa förhandling.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer