Norden Teknik

Boliden

”Våra metaller behövs för omställningen till en fossilfri planet”

2021-01-07

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Anna Lintzen

Boliden består av medarbetare med olika kompetenser som jobbar mot samma mål – att skapa metaller för framtiden genom hållbar metallproduktion.

Boliden är ett högteknologiskt metallföretag som arbetar med att garantera samhällets tillgångar till bas- och ädelmetaller. Martin Eman som leder företagets långsiktiga employer branding-arbete lyfter fram ett företag med många karriärmöjligheter.
– Boliden är ett stabilt företag som har producerat metaller i snart hundra år. Samtidigt är vi nytänkande, innovativa och strävar efter att driva den tekniska utvecklingen framåt inom vår bransch, säger han

Martin Eman

Titel: Manager Employer Branding.
Utbildning: Human Resources Management, Umeå universitet, examen 2001.
Vilket råd skulle du vilja ge till de som är på väg ut i arbetslivet? ”Välj en arbetsgivare eller bransch där det händer mycket – det ger dig ofta fler möjligheter att utvecklas. Gör din research och följ utvecklingen för ett antal arbetsgivare som du är intresserad av, för att se vad de verkligen står för.”

Hur ser Bolidens verksamhet ut i Norden?

– Huvuddelen av vår verksamhet inom prospektering, gruvdrift, smältverk och återvinning finns i Norden. Vi har både gruvor och smältverk i Sverige och Finland och dessutom ett zinksmältverk i Norge. Av våra drygt 6 000 medarbetare finns cirka 5 500 inom våra nordiska verksamheter. Där ingår också våra centrala stabs- och supportfunktioner samt medarbetare som jobbar med forskning och utveckling på en övergripande nivå. Många av våra projekt inom innovation och teknikutveckling genomförs i samarbete med nordiska teknik- och ingenjörsföretag.

Vad är det som gör er till en av Nordens mest attraktiva arbetsgivare?

– Vi är en spännande mix. Det finns en del fördomar om vår bransch som en tung industri, men vi börjar nå ut med att vi är en viktig del i samhällsomvandlingen med ett tydligt syfte. Det pågår en stor omställning till en fossilfri planet och våra metaller kommer att behövas för att ta oss dit. Employer branding-arbetet är dessutom prioriterat inom Boliden och vi arbetar ihärdigt och långsiktigt med att berätta om vad vi har att erbjuda. Många av våra medarbetare är goda ambassadörer för Boliden och delaktiga i det arbetet. Ett stort arbete har också lagts ner på arbetsgivarvarumärket i Finland där vi tidigare varit mindre kända. De senaste årens framgångar i Finland har börjat ge resultat på nordisk nivå.

”Vi har många karriärvägar i Norden.”

Vad har era medarbetare för utvecklingsmöjligheter i Norden?

– Eftersom vi har alla delar av vår värdekedja i våra nordiska verksamheter finns det många möjligheter och karriärvägar att följa i Sverige, Norge och Finland. Vi uppmuntrar våra medarbetare att prova nya roller och anta utmaningar, och då finns det möjligheter att testa nya uppdrag, antingen i kortare projekt eller genom mer permanenta förflyttningar. Det pågår också många gemensamma projekt med resor och erfarenhetsutbyten mellan medarbetare från våra olika verksamhetsorter i de nordiska länderna – och de är viktiga och utvecklande både för medarbetarna och verksamheten i stort.

Boliden

Boliden är ett ledande europeiskt metallföretag som verkar i en spännande bransch. Det finns nästan inga produkter i dagens samhälle som inte innehåller, eller i sin framställning är beroende av metaller. Huvudmetallerna är zink och koppar, men även bly, guld och silver framställs. Boliden behöver människor med spetskunskap och kreativt tänkande och erbjuder omväxlande och spännande arbetsuppgifter. Läs mer: www.boliden.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Tietoevry
“Att vi vågar försöka och misslyckas driver oss framåt”
Läs mer
Billerud
”Det är en innovativ och spännande miljö”
Läs mer
Trygghetsrådet
”Här är det mer fokus på människan än på affären”
Läs mer
SEB
“Diversity is our greatest strength”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
8 tips för bästa starten på nya jobbet

Att vara ny på jobbet kan vara en utmaning. För att hjälpa dig genom din första vecka på nya jobbet har vi listat upp 8 tips på hur du får en smidig start!

Läs mer
Din Karriär
Inflation och krig gör att talangerna tänker om

En alltmer osäker arbetsmarknad, stigande priser och konflikten i Ukraina gör att både young och senior professionals värderar och väljer annorlunda. Universums Nicolas Werle djupdyker i årets undersökning och berättar mer om vilka attribut som talangerna letar efter och vilka företag som klättrat mest i rankingen.

Läs mer
Din Karriär
”Kvaliteten på våra relationer avgör kvaliteten på vårt liv”

Erik Fernholm, grundaren av 29K: Jag insåg ganska snart att psykisk hälsa och inre utveckling kan vara en av vår tids viktigaste utmaningar.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer