Civilingenjör

Essity

”Vi får hela tiden utforska nya tekniska områden”

2022-12-14

Lästid ca 2 min

Foto: Julia Sjöberg

På Essity skapar Gustav Danielsson digitalt uppkopplade produkter som hjälper människor i vardagen.

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Gustav Danielsson arbetar med produktutveckling av sensorer för det världsledande varumärket Tork i Göteborg.
– Jag jobbar med att koppla upp våra pappers- och tvåldispensers för att på ett effektivt sätt hjälpa lokalvårdare på exempelvis flygplatser och varuhus i deras arbete. De får information om allt från hur många människor som har använt produkten till när papperet eller tvålen är på väg att ta slut, förklarar han.

Gustav Danielsson

Titel: Product Developer, Digital IoT.

Utbildning: Master i produktutveckling, Chalmers tekniska högskola, examen 2020.

Vilken är din favoritinnovation? ”Om vi inte hade haft internet skulle mycket av det som vi ser som självklart i
dag inte finnas.”

En vanlig dag på jobbet arbetar Gustav bland annat med datahantering, vilket betyder att han tittar på den data som de får in från produkterna och ser till att allt stämmer. Han utvecklar även sensorer för nya dispenser.
– Vi blickar hela tiden framåt så att vi kan stödja den allra senaste tekniken. Det som jag gillar mest med mitt jobb är att jag har mycket frihet. Om jag exempelvis hittar en ny sensor eller ny teknik som jag tycker är intressant kan jag köpa in den och undersöka hur den fungerar. Vi får hela tiden utforska nya områden.

Gustav berättar att han tycker om Essitys fokus på att utveckla för framtiden på ett miljövänligt sätt. Bolaget var tidiga med att implementera ny digital teknik och Internet of Things i sina produkter.
– Att man satsar på innovation märks också i företagskulturen som är väldigt ohierarkisk. Trots att jag är junior och bara har arbetat här i drygt ett år räknas min röst lika mycket som alla andras.

”Att man satsar på innovation märks också i företagskulturen som är väldigt ohierarkisk.”

Det finns en uppsjö av olika tjänster för ingenjörer på Essity och flera av Gustavs kollegor har tillbringat hela sitt arbetsliv på bolaget – men hoppat runt på olika avdelningar och bland olika varumärken.
– Det finns stora möjligheter att utvecklas inom företaget och att testa nya roller, både i Sverige och utomlands. Essity är en global organisation och vi jobbar mycket internationellt. Jag har till exempel daglig kontakt med våra kollegor runt om i världen.

Text: Sara Schedin

Essity

 Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.

För mer information, besök: www.essity.com 

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Jag får ta mycket eget ansvar vilket är jättekul”
Läs mer
Anand på Essity står vid entréns stora glasdörrar. Han blickar över vänster axel, ler och har händerna i fickan.
Essity
”Du uppmuntras att bidra inom andra delar av bolaget”
Läs mer
Astrid Mehlberg, Essity
Essity
”På Essity finns ett stort samhällsengagemang och inspirerande ledare”
Läs mer
Essity
”Att tillverka blöjor är mer avancerat än de flesta tror”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Hur ser young professionals på sina arbetsgivare?

Vad söker unga talanger efter hos en arbetsgivare? Och har deras syn på sitt framtida yrkesliv förändrats på grund av pandemin?

Läs mer
Din Karriär
Inflation och krig gör att talangerna tänker om

En alltmer osäker arbetsmarknad, stigande priser och konflikten i Ukraina gör att både young och senior professionals värderar och väljer annorlunda. Universums Nicolas Werle djupdyker i årets undersökning och berättar mer om vilka attribut som talangerna letar efter och vilka företag som klättrat mest i rankingen.

Läs mer
Din Karriär
Känner du dig som en bluff på jobbet?

Oroar du dig för att dina kollegor eller klasskamrater ska avslöja dig som en bluff – att de snart ska inse du inte är så kompetent som de tror? Det är du i så fall inte ensam om. Vi pratade med en psykolog om fenomenet och bad henne om tips för att komma tillrätta med känslan.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer