2021-12-09
Estimerad lästid 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Som medarbetare på Essity är Anand Chandarana med och bryter barriärer inom hygien och hälsa.
Eftersom brittiske Anand arbetat på det medicintekniska bolaget Mölnlycke i 16 år, hade han förberett sig på att det skulle bli en stor omställning att börja på ett nytt företag. När han klev in genom Essitys dörrar i början av 2020 kände han sig dock snabbt hemma. Sedan slog pandemin till.
– Först fick jag lite panik över att jag inte hade hunnit etablera ett nätverk inom Essity, men efter några dagar insåg jag hur enkelt det var att knyta kontakter här. Det är en väldigt familjär känsla inom företaget och det finns en genuin omtanke om medarbetarna, vilket jag märkte av trots att alla interaktioner nu skedde digitalt.
Anand Chandarana
Titel: Vice President Sales Excellence & New Business.
Utbildning: BSc in Mathematics, Queen Mary University of London, examen 2004.
Berätta något om din arbetsgivare som inte alla känner till! ”När jag började här blev jag överraskad över hur otroligt många produkter och tjänster Essity har, många fler än jag hade trott.”
Anand anställdes för att arbeta inom Essitys medicinska område och driva utvecklingen av digitala produkter och tjänster, som har gått i rasande fart på grund av covid19. Men han upptäckte snart att alla medarbetare på Essity är mer än sina roller.
– Det här innebär inte att du har mer press på dig, utan att du uppmuntras att bidra med din kunskap och kompetens även inom andra delar av företaget. Som exempel har jag, på grund av min bakgrund inom försäljning och med en passion för det digitala, varit ansvarig för ett globalt projekt där vi stöttade våra säljare i hur de ska kunna kommunicera med våra kunder på distans, säger han och tillägger:
– Det är ett bra exempel på att våra ledare inte bara uppmuntrar oss att komma med nya idéer, utan att de också hjälper oss att realisera dem.
Du kan ha hela din karriär inom Essity, och ändå känna att du hela tiden utvecklas. Det är en oerhört dynamisk och mångfacetterad arbetsplats.
En av anledningarna till att Anand sökte sig till Essity var bolagets storlek. Essity har 47 000 medarbetare runt om i världen och verkar inom en rad olika områden.
– Du kan ha hela din karriär inom Essity, och ändå känna att du hela tiden utvecklas. Det är en oerhört dynamisk och mångfacetterad arbetsplats. Samtidigt drivs vi av ett högre syfte och arbetar för att bryta barriärer inom hygien och hälsa.
Essity
Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.
För mer information, besök: www.essity.com
”Jag har i alla fall finansierat Nobelpriset i fysik!”
Läs merFöretagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.
Läs merBatteritillverkaren Northvolt jobbar mot en grönare framtid och är i år nya på listan över landets mest attraktiva arbetsgivare.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer