2017-06-07

Hållbar Framtid

Essity

Brinnande passion för innovation och hållbarhet

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Anette Gustafsson, SCA

Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity skapar innovationer som gör skillnad. Ett exempel är TENA Men droppskydd som hjälper män med urinläckage tillbaka till ett aktivt liv.

Anette Gustafsson arbetar som global produktutvecklingschef för lätta inkontinensprodukter på Essity. Här leder hon ett passionerat team som utvecklar hållbara innovationer för TENA, ett av Essitys globala varumärken.

Anette Gustafsson

Titel: Global Product Development Director.

Utbildning: Civilingenjör, kemiteknik, Chalmers tekniska högskola, examen 1994.

Min favoritinnovation: TENA Men droppskydd.

Inspireras av: Att göra skillnad för andra.

Berätta om din roll!

– Jag arbetar på forsknings- och utvecklingsavdelningen där jag leder en grupp produktutvecklare placerade i Göteborg och Philadephia. När vi tar fram nya eller vidareutvecklar befintliga hygienprodukter behöver en mängd olika kompetenser involveras, allt från materialspecialister och maskiningenjörer till patentspecialister och marknadsförare. Produktutvecklarna är en viktig del av dessa utvecklingsprojekt och fungerar som spindeln i nätet – från idé till lansering.

”Vi vill bryta tabut kring inkontinens.”

Berätta om någon av era innovationer!

– Innovationsarbetet startar oftast utifrån en kundinsikt. Vi gör regelbundet panelundersökningar och fokusgruppsintervjuer för att se vilka behov kunderna har och upptäckte ett stort behov av smidiga och diskreta skyddsprodukter för män med droppinkontinens, något många män lider av. En del är så besvärade av det att de isolerar sig hemma och undviker fysisk aktivitet. I motsats till kvinnor är män inte vana vid att ha skydd i sina underkläder och känner sig inte bekväma med att köpa inkontinensprodukter i butik. Vi utgick från dessa insikter när vi inledde vidareutvecklingen av TENA Men – en serie skyddsprodukter i olika storlekar och med olika uppsugningsförmåga. Skyddet är utformat som en suspensoar och vi valde färgen svart för droppskyddet, då många män associerar vitt till blöjor. I samband med lanseringen stärkte vi också upp våra nätbutiker, där man bland annat kan beställa testprodukter och få dessa levererade hem. Produkterna har blivit storsäljare och det känns väldigt bra att få vara med att bidra till att män med urinläckage får en högre livskvalitet och till att bryta det starka tabu som finns kring inkontinens.

Är hållbarhet en viktig faktor när ni utvecklar produkter?

– Absolut! Vi gör livscykelanalyser på alla våra hygienprodukter och strävar ständigt mot att minimera miljöpåverkan i hela kedjan från materialval och tillverkning till transport av färdiga produkter. Essity bedriver inte bara ett omfattande arbete när det gäller klimat och energi utan försöker också skapa värde för samhället. Det finns en tydlig koppling mellan hälsa och hygien och ökat välstånd och vi bedriver ett flertal utbildningsprojekt runt om i världen, till exempel utbildar vi unga flickor om mens och pubertet, förskolebarn om vikten av handhygien liksom sjuksköterskor och vårdgivare om inkontinensvård.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar:

Elin Orrheim, Essity
Essity
Här föds innovationer som skapar ett mer hållbart och cirkulärt samhälle
Läs mer
Essity
Att ständigt utvecklas är en viktig del av en hållbar karriär
Läs mer
Johanna Nilsson står utanför Essitys lokaler.
Essity
”En hållbar karriär handlar inte bara om att ha balans utan också om utveckling”
Läs mer
Victor Salén och Natalie Harris, Essity
Essity
Essity’s GO! Program offers graduates a real job from day one
Läs mer