2020-04-28

Balans & Utveckling

Essity

”En hållbar karriär handlar inte bara om att ha balans utan också om utveckling”

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Johanna Nilsson står utanför Essitys lokaler.

På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity är engagemanget högt. Johanna Nilsson, E-Business Specialist i TENA-teamet, jobbar för att människor som lider av urinläckage ska kunna leva ett aktivt liv. På fritiden laddar hon batterierna med Crossfit.

För sex år sedan valde Johanna Nilsson att hoppa på Essity GO! Program, som är ett tvåårigt onboardingprogram för nyutexaminerade universitetsstudenter som vill jobba i en internationell miljö med produkter som gör skillnad. Johanna började jobba i det globala innovationsteamet för Tork, som förser marknaden med allt från servetter till uppkopplade pappersdispensrar. Som en del av programmet åkte Johanna också till England under sex månader för att lära sig mer om marknadsföring och försäljning.

Johanna Nilsson

Titel: E-Business Specialist

Utbildning: Masterexamen i företagsekonomi och marknadsföring, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2014.

Hur laddar du batterierna? Jag tränar Crossfit flera gånger i veckan. Det bygger styrka, kondition och rensar hjärnan.

Vad hände sedan?

– Efter programmet gick jag vidare till min nuvarande roll som E-Business Specialist i det svenska marknadsteamet för TENA inkontinensskydd. Vi stöttar bland annat säljkåren med säljstödsmaterial, digital marknadsföring och medverkan på mässor. Det är framför allt kommuner, landsting och apotek som köper in våra inkontinensprodukter och jag ägnar mig åt allt från upphandlingar till att utveckla kampanjer. Jag har även specialkompetens inom digital marknadsföring och e-handel. Inkontinensskydd är en produkt som många privatpersoner föredrar att handla online.

Varför är det så?

– Många tycker att det är genant att lida av urinläckage – trots att det är väldigt vanligt förekommande. Var fjärde man över 40 år och var tredje kvinna drabbas någon gång i livet av urinläckage. Vi försöker öka medvetenheten och bryta barriärer för välbefinnande genom kampanjer på till exempel Facebook. Vi har också ett samarbete med En Svensk Klassiker och sprider kunskap och delar ut prover under till exempel Vätternrundan. Det är också möjligt att beställa gratis prover via vår hemsida.

”Varje medarbetare uppmuntras att växa och lära sig nya saker”

Vad är det som driver dig i jobbet?

– Jag upplever att våra produkter – oavsett om det handlar om TENA inkontinensskydd, Liberoblöjor eller Libresse mensskydd – höjer livskvaliteten för människor. Tack vare våra inkontinensskydd kan människor leva ett aktivt liv utan att oroa sig för urinläckage. Det gör att mitt jobb känns roligt och meningsfullt.

Är det svårare att få balans i livet när man brinner för sitt jobb?

– Det tycker jag inte. Jag upplever att cheferna är väldigt måna om att vi medarbetare trivs och har lagom hög arbetsbelastning. Essity har en sund och varm kultur där vi hjälper varandra i teamen. Det finns också en stor flexibilitet, så länge du når dina mål kan du i stor utsträckning själv planera hur du lägger upp din arbetsdag.

Är det något mer som bidrar till att du har en hållbar karriär?

– En hållbar karriär handlar inte bara om att ha balans mellan jobb och fritid utan också om att fortsätta utvecklas. På Essity driver du själv din karriär framåt och sätter upp karriärmål tillsammans med din närmsta chef. Här finns bland annat en intern utbildningsakademi med en mängd olika kurser som du kan gå men det finns framför allt ett synsätt på utveckling där varje medarbetare uppmuntras att ständigt växa och lära sig nya saker i sitt dagliga jobb tillsammans med andra, men även genom att söka nya roller och områden.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.

Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar

Victor Salén och Natalie Harris, Essity
Essity
Essity’s GO! Program offers graduates a real job from day one
Läs mer
Maria Plaza Walden står i en trappa i Essitys stora, ljusa reception.
Essity
Essity GO! Program – the start of a global career with purpose
Läs mer
Philip Blomström står i Essitys ljusa lokaler med inomhusbalkonger i bakgrunden.
Essity
Prisvinnande innovation som gör skillnad i vardagen
Läs mer
henrik ekelund i svart stickad tröja och vit skjorta ståendes utanför Essitys huvudingång lutad mot väggen.
Essity
”Libero-appen lägger grunden för ett mer jämställt föräldraskap”
Läs mer