Balans & Utveckling

Essity

Självledarskap bidrar till balans i livet

2021-03-16

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Lotta Sköld, Essity

På det globala och ledande hygien- och hälsobolaget Essity är ingen karriär den andra lik. Lotta Sköld har rört sig mellan olika roller och affärsområden. Efter ett år i Sydafrika är hon nu tillbaka i Göteborg.

Lotta har lanserat TENA i den svenska dagligvaruhandeln, tagit Libero till en marknadsledande roll i Norden och drivit arbetet med att hållbarhetsmärka hela Tork:s sortiment med EU-blomman. Just nu arbetar hon med sortimentsoptimering och affärsutveckling för varumärket TENA och leder ett team med grafiska designers.

Lotta Sköld

Titel:
TEAM Manager, Graphic Design, inom Health and Medical Solutions

Utbildning:
Studier i ekonomi, engelska och kemi på Wittenberg University, Ohio
Magisterexamen i statskunskap, Uppsala universitet, examen 1994
Kurser i media, kommunikation och företagsekonomi, Göteborgs universitet, 1996.

Hur har du planerat din karriär?

– Den har till stor del styrts av nyfikenhet och en vilja att utvecklas men också anpassats till var jag har befunnit mig i livet. Under elva år hade jag olika roller inom försäljning och marknad, bland annat var jag nordisk marknadschef för Libero. Därefter gick jag över till rollen som kundansvarig för ICA. När jag som småbarnsförälder kände ett behov av större flexibilitet sökte jag mig till en roll inom inköpsorganisationen. Där stannade jag under några år för att sedan återvända till marknadssidan för att jobba med Torks hygienlösningar. Därefter kom vi till en punkt då hela familjen längtade efter ett äventyr i livet.

Vart styrde ni kosan då?

– Till Sydafrika. Jag har släkt där och min man hade möjlighet att vara tjänstledig i ett år. Jag sökte jobb i TENA-teamet på kontoret i Durban, Sydafrikas tredje största stad, och vi ansökte om skolplaceringar för barnen. Jag jobbade som produktchef för TENA och ansvarade för lanseringar och kampanjer. Vi utvecklade också de digitala kanalerna, numera finns TENA i flera webshopar i Sydafrika. Det är fascinerande att se hur lika Essity drivs i olika länder. Oavsett var du befinner dig så är värdegrunden densamma och även många arbetsprocesser. Året i Sydafrika blev verkligen ett stort äventyr. Barnen gick i sydafrikanska skolor och vi levde ett vardagsliv samtidigt som vi utforskade landet, vandrade i bergen, var på safari och volontärjobbade på ett barnhem. Nu är vi tillbaka i Sverige och är jättenöjda med året utomlands.

”På Essity får du möjligheter och verktyg att själv skapa din karriär”

Vad är det som fått dig att stanna kvar på Essity?

– På Essity driver du själv din utveckling och jag har fått möjlighet att utvecklas inom alla områden som jag har varit nyfiken på. Jag har jobbat med marknadsföring, försäljning, inköp, innovationsutveckling och sortimentsoptimering – både lokalt, regionalt och globalt. Jag uppskattar också Essitys arbete med att bryta tabun och stigman runt menstruation, urininkontinens och andra hälso- och hygienrelaterade frågor. Våra produkter hjälper människor att leva ett mer värdigt liv och ökar välbefinnande och livskvalitet. Det gör att mitt jobb känns väldigt meningsfullt. Hållbarhet går som en röd tråd genom allt vi gör och Essity rankas år efter år som ett av de mest hållbara företagen i världen, vilket gör mig stolt.

Hur gör du för att få balans i livet?

– Det kan vara en utmaning när man har ett spännande jobb. Eftersom arbetstakten är hög och möjligheterna många så är det du själv som måste kontrollera din situation. Jag valde till exempel att gå ner i arbetstid något år när barnen var små. Jag och min man har också delat lika på föräldraledigheter och ansvaret för barnen. En nyckel till balans i livet är självledarskap och att planera sitt arbetsliv så att det också finns plats för återhämtning och reflektion. Jag är väldigt social och laddar batterierna genom att umgås med familj och vänner. Fysisk aktivitet är också viktigt för välbefinnandet. Jag började löpträna för tio år sedan, vilket ger mig energi, och nu har jag sprungit Göteborgsvarvet tillsammans med mina kollegor på Essity åtta år i rad. På Essity står hälsa och välmående i fokus och här finns allt från konstföreningar till löpargrupper och en kör som du kan gå med i för att hämta energi och få inspiration.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   För mer information, besök:  www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Jag vill bidra till en mer hållbar värld och det får jag göra här”
Läs mer
Ulrika Kolsrud, Essity
Essity
”Vi vidareutvecklar ledarskapet hos alla – inte bara cheferna”
Läs mer
Elin Orrheim, Essity
Essity
Här föds innovationer som skapar ett mer hållbart och cirkulärt samhälle
Läs mer
Essity
Att ständigt utvecklas är en viktig del av en hållbar karriär
Läs mer