2017-12-07

”Jag är med i den kreativa processen – från idé till lansering”

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Sofia Ekstedt, Essity

Från mamelucker till string. Sofia Ekstedt utvecklar mens- och trosskydd för alla livsstilar och behov.

Sofia Ekstedt är Lead Product Developer inom Feminine Care, det vill säga mensskydd, bindor, tamponger och trosskydd, på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity. Hon börjar denna dag i prototypcentret för att titta på olika prototypalternativ till ett kommande konsumenttest av en ny produkt.

– Som produktutvecklare är jag delaktig i den kreativa processen från det att vi identifierar ett kundbehov, till design och lansering. Ibland kan det handla om en ny produkt men oftast rör det sig om uppgraderingar av våra befintliga hygienprodukter. Ett exempel på en lyckad uppgradering var när jag var med om att ta fram en innovation som förbättrade den hygieniska hanteringen av en använd binda genom att packa in den i omslagsmaterialet. Jag är ofta med på våra fokusgruppsundersökningar för att ta reda på hur konsumenterna använder våra produkter, vad de uppskattar och vad de saknar.

Sofia Ekstedt

Titel: Lead Product Developer

Utbildning: Civilingenjör i kemiteknik, Chalmers tekniska högskola, examen 2007.

Jag gillar att mitt jobb… alltid innebär nya utmaningar och problemlösningar och att det till stor del är upp till mig att hitta lösningarna.

En utmaning med att jobba med produktutveckling på global nivå är att produkterna ska passa olika marknader. På en mer mogen marknad som Sverige ser önskemålen annorlunda ut jämfört med till exempel Sydafrika eller Mexiko där kvinnor inte har möjlighet att köpa mensskydd i samma utsträckning.

–  I mina nuvarande projekt jobbar jag främst mot Mexiko, Frankrike och Ryssland. Att befinna sig i en internationell miljö, där arbetssätt, kultur och konsumentbeteende skiljer sig åt är både utvecklande och roligt.

Det övergripande målet är att utveckla hygienprodukter som ökar välbefinnandet för människor och för Sofias del innebär det att översätta konsumenternas behov till en konkret funktion. Hon arbetar nära företagets marknadsförare, materialspecialister, labtekniker och processingenjörer.

­– Jag har väldigt fria tyglar och stor handlingsfrihet inom scoopet av ett projekt.

Sofia sökte sig till Essity för att hon ville jobba med mer kundnära produkter, men hon ser även andra fördelar.

– Essity är en väldigt bra arbetsgivare. Här lyssnar man på medarbetarnas idéer och vill att vi ska nå vår fulla potential.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.

Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar

Johanna Nilsson står utanför Essitys lokaler.
Essity
”En hållbar karriär handlar inte bara om att ha balans utan också om utveckling”
Läs mer
Victor Salén och Natalie Harris, Essity
Essity
Essity’s GO! Program offers graduates a real job from day one
Läs mer
Maria Plaza Walden står i en trappa i Essitys stora, ljusa reception.
Essity
Essity GO! Program – the start of a global career with purpose
Läs mer
Philip Blomström står i Essitys ljusa lokaler med inomhusbalkonger i bakgrunden.
Essity
Prisvinnande innovation som gör skillnad i vardagen
Läs mer