Balans & Utveckling

Essity

”Libero-appen lägger grunden för ett mer jämställt föräldraskap”

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

henrik ekelund i svart stickad tröja och vit skjorta ståendes utanför Essitys huvudingång lutad mot väggen.

På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity går omtanke och affärer hand i hand. Här utvecklas innovativa hygienprodukter som ökar livskvaliteten för människor världen över. Henrik Ekelund är Loyalty Marketing Manager för det välkända varumärket Libero på Essity – Sveriges mest föräldravänliga arbetsplats.

I 60 år har varumärket Libero varit en del av svenska småbarnsfamiljers liv. Och mycket har hänt sedan den första blöjan lanserades. I dag finns en skräddarsydd passform för varje ålder och ytmaterial som skyddar barnets ömtåliga hud. Henrik Ekelund är Loyalty Marketing Manager för Libero i Norden. Hans uppgift är att analysera och förstå en ny generation konsumenter och anpassa Liberos erbjudande och kommunikation efter det. Tillsammans med sitt team bygger han lojalitet kring varumärket och engagerar dess målgrupp, och där spelar Liberoklubben en viktig roll.

Henrik Ekelund

Titel: Loyalty Marketing Manager, Norden

Utbildning: Masterexamen i Business Administration, Management & Operations, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2005.

Hur laddar du batterierna?: Jag springer regelbundet, bland annat Göteborgsvarvet tillsammans med mina kollegor.

Berätta om Liberoklubben!

– På vår sajt kan blivande föräldrar följa vad som händer under graviditeten, läsa artiklar och diskutera olika ämnen i vårt community samt samla poäng på blöjinköpen. Här finns också en populär funktion där gravida och nyblivna föräldrar kan ladda upp bilder och växla sina poäng mot en fotobok som de får hemskickad. Vi har precis lanserat Liberoklubben som app med möjlighet för den som är gravid att bjuda in sin partner, något vi tror kommer bidra till att män blir mer delaktiga i graviditeten, vilket på sikt ökar jämställdheten. Att många uppskattar att ha Liberoklubben i mobilen är tydligt. Redan en vecka efter lanseringen hade vi 20 000 aktiva användare och över en halv miljon visningar i appen.

Så digitaliseringen är en viktig del av framgången?

– Ja, det är viktigt att utnyttja ny teknik och finnas på samma plattformar som målgruppen. I dag rullas vår reklam ut i sociala medier, sökmotorer och andra digitala kanaler, och budskapen skräddarsys för att passa den stora variationen av medieformat. Och Essity har en viktig roll att spela. Vi utvecklar inte bara bekväma och säkra blöjor som förenklar livet för småbarnsföräldrar utan stöttar dem också med hjälp av Liberoklubben under den största förändringen i livet.

”En förstående och flexibel arbetsgivare gör stor skillnad”

Essity har blivit utsedd till Årets mest föräldravänliga arbetsplats av Unionen, är det något som märks i din arbetsvardag?

– Absolut, jag är själv småbarnsförälder. Det jag uppskattar mest är den flexibilitet som finns kring föräldrars vardagspussel. Här är det ingen som stirrar sig blind på dina arbetstider utan det är ditt resultat som räknas. Du uppmuntras också att vara föräldraledig, vilket jag ska vara i höst. Att Essity eftersträvar en jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer är för mig ett kvitto på att ditt kön inte påverkar karriären utan att det är din ambition och vilja som styr.

Har du några tips på hur man får ihop livspusslet?

– Det är nog bara att inse att småbarnsåren är en av de tuffaste perioderna i livet. Men att ha en arbetsgivare som förstår det och kan erbjuda ett flexibelt upplägg gör stor skillnad. Jag och min fru delar på ansvaret hemma och försöker se till att det också finns tid för återhämtning. Om du ska hålla ett helt arbetsliv måste du ha balans i livet.

Essity har presenterat en nationell rapport som tar upp balans i livet, vad visar den?

– Resultatet av undersökningen presenterades under företagets årliga Health & Safety week och visar att var femte person känner obalans i livet och att bara var fjärde lyckas hålla en riktigt bra balans mellan jobb och fritid. Det här är en fråga som alla arbetsgivare behöver ta på allvar.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar

Klara Svanström ståendes på Essitys kontor. I händerna håller hon produkter som Liberos blöjor
Essity
Libero utmanar normer och visar hur verklighetens familjeliv ser ut
Läs mer
Ali och agnes sittandes i Trafikverkets gröna soffor på huvudkontoret. I bakgrunden syns en stor trappa och många gröna växter.
Trafikverket
”Vi sätter förutsättningarna för att göra Sverige närmare”
Läs mer
Emil Hammarström ståendes utomhus framför en byggarbetsplats, klädd i blå skjorta och svart jacka.
Trafikverket
”Vi bygger en ny kärna för mobilnät som ska vara klart efter sommaren”
Läs mer
Tuvstarr Dahlström, Skf ståendes utanför de gamla tegelhusen i solskenet.
SKF
“Bredden inom SKF gör att du aldrig slutar att utvecklas”
Läs mer