Libero utmanar normer och visar hur verklighetens familjeliv ser ut

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Klara Svanström ståendes på Essitys kontor. I händerna håller hon produkter som Liberos blöjor

Hållbarhet omfattar mycket mer än bara miljö. Ett av Essitys hållbarhetsmål handlar om att förbättra välbefinnandet för 26 miljoner föräldrar och barn – och i det arbetet spelar Klara Svanström en viktig roll.

När marknadsföraren Klara Svanström började på det ledande globala hygien- och hälsoföretaget Essity hade hon med sig erfarenheter från andra varumärken som också förbättrar människors vardag. I dag är hon Global Brand Communications Manager för Libero barnblöjor.

Klara Svanström

Titel: Global Brand Communications Manager.

Utbildning och examensår: Civilekonom samt masterexamen i marknadsföring, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2004.

Bästa hållbarhetstips: Ta cykeln! Bra för miljön och bra för dig.

Vad gör Libero till ett spännande varumärke att jobba med?

– Det är inkluderande och vi utmanar de normer som finns kring föräldraskap. Vi vet att det är både tufft och fantastiskt att bli förälder och vi vill visa verkligheten som den faktiskt ser ut. I vår reklam och på våra förpackningar kan du till exempel se en familj med två mammor eller ett hem som är precis så stökigt som det kan bli när leksugna barn är i farten. Vi uppmuntrar också båda föräldrarna att vara mer delaktiga i graviditeten och föräldraskapet. I Liberoklubbens app kan den som är gravid till exempel bjuda in sin partner, så att de tillsammans kan följa graviditetskalendern. När barnet sen har kommit kan man fortsätta att läsa artiklar med innehåll som är anpassat för barnets ålder, få tips och även växla poäng för blöjinköp mot gåvor. Vi försöker på olika sätt att stärka föräldrar.

Varför är hållbarhet viktigt?

– Att värna om såväl människan som miljön är en del av Essitys grundläggande värderingar. Genom att utveckla säkra blöjor med bra passform som är snälla mot barns rumpor höjer vi livskvaliteten för barnen. Och genom att utveckla kommunikation som utmanar normer och ger stöd och insikter förbättrar vi föräldrars välmående.

Att ständigt utvecklas är en viktig pusselbit i en hållbar karriär

Är det viktigt för dig att Essity har höga hållbarhetsambitioner?

– Absolut! Jag vill bidra till att det vi gör blir ännu bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. På Essity är man också mån om att vi medarbetare mår bra och har en hållbar karriär. Det innebär att samtidigt som utvecklingsmöjligheterna är stora och du kan driva din karriär i den riktning du vill så finns det en flexibilitet och förståelse för småbarnsföräldrars livssituation. Jag hade små barn när jag började här och har aldrig känt att det har hindrat mig i karriären. Jag uppskattar också att vi uppmuntras att prova nya roller och områden. Jag har själv tagit steget från brand manager för våra globala babyvarumärken till att nu vara kommunikationsansvarig för Liberos kampanjer och förpackningsdesign. Att ständigt utvecklas tycker jag är en viktig pusselbit i en hållbar karriär.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Philip Blomström står i Essitys ljusa lokaler med inomhusbalkonger i bakgrunden.
Essity
Prisvinnande innovation som gör skillnad i vardagen
Läs mer
henrik ekelund i svart stickad tröja och vit skjorta ståendes utanför Essitys huvudingång lutad mot väggen.
Essity
”Libero-appen lägger grunden för ett mer jämställt föräldraskap”
Läs mer
Volvo Cars
“Care is our motto and I’m really proud of it”
Läs mer
Trafikverket
”Jag tillgängliggör information för vem som helst att hämta”
Läs mer