2021-06-09
Lästid ca 2 min
Foto: Patrik Lundin
På Samsung finns det en plats för alla – män, kvinnor, gamla och unga … Mångfalden är lika självklar som den stora bredden av deras produkter.
Som ung ekonomistudent hade Sara Svenblad – idag en av Samsungs kvinnliga talanger – svårt att se sig själv ute i arbetslivet. Det kändes abstrakt och hon visste inte var hon skulle passa in. Tio år senare är hon glad för att slumpen ordnade så att det var just Samsung hon började sin karriär på. En fantastisk arbetsplats, menar Sara.
Sara Svenblad
Titel: D2C Business Development Manager.
Utbildning: Internationella ekonomiprogrammet m tysk inriktning, Linköpings universitet, examen 2011.
Vilken kvinnlig mentor skulle du vilja ha? “Linn Tagesson, som är grundare till e-handelssajten babyshop.com. Hon verkar vara en driven men samtidigt ödmjuk person.”
– Jag jobbar i teamet för online-försäljning med optimering av kundernas köpresa. Det kan vara ett initiativ från Korea där man vill att vi ska implementera något, eller så kan det handla om ett eget projekt. I år har vi jobbat med en live chatt-funktion samt med vårt lojalitetsprogram Samsung Rewards som ger poäng på våra köp. Jag trodde aldrig att jag skulle vara kvar så länge, men det är otroligt kul varenda dag.
– Det har varit allmänt känt länge att vi jobbar med mångfald. Tittar man på mitt team är det en blandning av både män och kvinnor – olika åldrar, vissa från Sverige, vissa inte. Vi måste vara en bra representant för hela bolaget.
– På samma sätt som det behövs alla typer av personer. Allting blir bättre av att det finns flera perspektiv, vilket också speglas i samhället.
– Med sådant som alla kan bidra med. Det som är roligt och inspirerande är att vi har många högt uppsatta, kvinnliga och inspirerande chefer. Jag har personligen aldrig missgynnats för att jag är kvinna. Från dag ett har det varit viktigt att fråga mig om min åsikt. Att ha en stor mångfald eller jämlikhet skapar en balans på arbetsplatsen som gör att det blir lättare och roligare att arbeta.
”Det är ett häftigt varumärke”
– Man får kliva in och kavla upp ärmarna från början och det är ett häftigt varumärke. Det är dessutom väldigt stort vilket ger enorma möjligheter att klättra upp eller kliva vertikalt om man vill det. Här tar man snabba beslut och får vara involverad från början. Man är också uppmuntrad att driva egna initiativ. Jag startade en kör!
– Man måste vara öppen för snabba förändringar och snabba beslut men man behöver inte vara på något speciellt sätt, det finns plats för alla. Jag är själv inte den som tar jättemycket plats, men efter tio år har jag såklart hittat min plats och trivs. Har man bara en nyfikenhet så ordnar sig det mesta!
Samsung