2022-06-01
Text: Eva Rydinger
Foto: Felicia Yllenius
Samsung fångar gärna in unga, kvinnliga talanger genom sitt graduate program. Strategin att skapa jämlikhet är både nödvändig och medveten.
Teknikbranschen har misslyckats med att kommunicera att branschen är för kvinnor. Det menar Tanja Florentin Bäckstrand, HR Business Partner på Samsung. Men Samsung – bolaget som säljer och marknadsför hemelektronikprodukter, riktar sig främst till ekonomer och har därför lyckats bättre med en könsfördelning där 40 procent är kvinnor.
Tanja Florentin Bäckstrand
Titel: HR Business Partner
Utbildning: PAO, Stockholms universitet, examen 2012.
Vem skulle du vilja ha som mentor? – Pia Sundhage. Hon utmanar jämställdhetsfrågor på ett bra sätt och är en positiv och engagerad förebild för många unga!
– Handen på hjärtat – jag känner att jag blir bedömd utifrån vad jag presterar och upplever inte att jag blivit illa bemött som kvinna på jobbet. Däremot har jag blivit annorlunda bemött inom fotbollen och i andra privata sammanhang. Jag har alltid spelat fotboll och varit med om att damlag får sämre tider och lägre budget. Jag vill att nästa generation ska känna att de kan bli vad de vill oavsett vilka förutsättningar de föds med och jag tror att dagens föräldrar är mer medvetna. Vi som är föräldrar till pojkar måste hjälpas åt och prata om dessa frågor redan från tidig ålder!
– HR försöker utmana och uppmuntra cheferna att tänka i nya banor och rekrytera från andra branscher där det finns fler kvinnor. Vi har också vårt graduate-program som varje år tar emot cirka tio nyexaminerade ekonomer. Tjänsterna är juniora och målet är att bygga upp bred kunskap och internt nätverk. Vi vill gärna få in kvinnor denna väg, särskilt inom sälj men vi utesluter givetvis inte andra könsidentiteter.
”Vi föräldrar till pojkar måste hjälpas åt!”
– Våra slutkonsumenter tillhör olika könsidentiteter och har olika kulturella bakgrunder och för att förstå den breda målgruppen måste vi på Samsung återspegla dessa internt. Vi behöver anställda som återspeglar målgruppen och som kommer med olika infallsvinklar. På så sätt skapas också en härlig mix som är bra för stämningens skull och förhoppningsvis gör att fler förstår nyttan med att använda våra produkter!
– Om du vill ha en rolig tid med mycket fart, frihet och ansvar ska du söka dig hit! Du får testa på nya saker, det finns alltid utmaningar och här får du möjligheten att bredda ditt cv och utvecklas under många års tid. Ett av Samsungs ledord är change och precis som vår omgivning måste vi som bolag förändras för att hänga med. Det innebär att vi aldrig står stilla och vi som anställda ständigt utvecklas och tänka nytt. Om någon vill förändra, så är det ofta bara att köra – du har vårt förtroende!
Samsung