Essity Placeringar
Balans & Utveckling
- 1 Essity
Hållbar Framtid
- 1 Essity
2018-11-07
Text: Jacqueline Fahlander
Foto: Sigrid Malmgren
På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity är det värderingarna och målet – att öka människors livskvalitet genom förbättrad hygien och hälsa – som förenar 48 000 medarbetare. Essitys samarbete med Fotografiska syftar till att lyfta hur hygien och hälsa påverkar människors välbefinnande.
Det är snart ett och ett halvt år sedan SCA:s hygienverksamhet blev ett eget bolag under namnet Essity. Bolagsnamnet är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities och knyter an till att man erbjuder nödvändigheter i vardagen. 100-tals miljoner människor världen över använder dagligen Essitys hygien- och hälsoprodukter – och i varumärkesportföljen finns allt från Libero barnblöjor och TENA inkontinensskydd till Libresse mensskydd, Tork hygienlösningar och Edet toalett- och hushållspapper. Men hur får man 48 000 medarbetare att känna engagemang och hängivet arbeta för målet att öka människors livskvalitet genom förbättrad hygien och hälsa?
– Vår starka och unika kultur lägger grunden för det. I samband med att vi blev ett eget bolag inledde vi ett arbete med att utveckla företagskulturen och att bygga den interna stoltheten. Medarbetare på olika nivåer i olika länder har fått diskutera och reflektera över vår kultur i olika workshops, säger Malin Sandström som har blivit utsedd till Årets EB-Manager.
Malin Sandström
Titel: HR Manager HQ & Employer Branding.
Utbildning: Magisterexamen från programmet Personal- och arbetslivsfrågor vid Uppsala universitet, examen 2003.
På gång just nu: Ett treårigt partnerskap med Fotografiska. Under hösten visas fotoutställningen Hand to hand med fotograferna Paul Hansen och Åsa Sjöström.
Utifrån resultaten från dessa workshops utvecklades fyra värdeord: hängivenhet, mod, omtanke och samarbete, som på engelska är committed, courage, care och colloborate.
– På Essity ska vi inte bara leverera resultat i världsklass, vi ska också ha modet att visa vägen, samarbeta över teamgränserna och bry oss om kunder, konsumenter, miljön och varandra.
Som anställd på Essity är man delaktig i att bidra till ett bättre samhälle, vilket också tydligt kommuniceras genom det nya arbetsgivarerbjudandet ”Improving lives every day”.
– På Essity finns ett tydligt högre syfte med det vi gör. Vi utgår också alltid från att varje karriär är lika unik som individen och uppmuntrar medarbetarna att driva sin egen utveckling.
Ambitionen att bidra till ett bättre samhälle visar sig på olika sätt. Under 2017 investerade Essity till exempel i 300 samhällsrelaterade initiativ över hela världen, allt från handtvättningsprogram i skolor till utbildning för unga kvinnor om pubertet och menstruation. Företaget har ett samarbete med FN och vill vara del av dialogen kring hygien, hälsa och ökat välmående världen. Ett led i det är det treåriga partnerskapet med Fotografiska i Stockholm. Mellan september och december visas fotoutställningen Hand to Hand med fotograferna Paul Hansen och Åsa Sjöström på Fotografiska.
– Hälsa och hygien spelar en viktig roll i människors liv, oavsett var i världen eller under vilka förhållanden du befinner dig, vilket den här utställningen sätter fokus på.
Att många studenter är nyfikna på Essity blev tydligt när Malin Sandström bjöd in studenter från Handelshögskolan i Stockholm till lunchföreläsning med efterföljande vernissage.
– Genom att visa vad vi brinner för bygger vi inte bara den interna stoltheten utan lockar även till oss potentiella medarbetare som också vill bidra till en bättre värld, avslutar Malin Sandström.
Essity