2020-06-17
Text: COWI
Foto: COWI
Drönaren flyger över skolan. På 120 meters höjd dokumenterar den när föräldrarna släpper av barnen. Den filmar också hur bussförare, cyklister och leveransbuden beter sig och hur eleverna interagerar i trafiken. Inspelningen ger ett underlag som skapar goda möjligheter att minimera risker.
Olga Borfileva och Erik Nilsson har båda en masterutbildning i hållbar samhällsplanering och stadsutformning från KTH och jobbar som trafikplanerare på COWI. Att använda drönare underlättar arbetet med att göra trafikanalyser.
– Det är en innovation som vi vill använda mer för att kunna inventera trafiksituationer, säger Olga.
Skolexemplet är hämtat från Danmark där COWI har använt drönare för att filma trafiksituationen. Oron över trafiken vid skolan gör att många föräldrar inte låter barnen gå eller cykla dit. En lösning som ökar biltrafiken och förvärrar problemet. För att öka trafiksäkerheten krävs en ordentlig förståelse av trafikmiljön vid skolan.
Utan drönare måste trafikplanerarna stå på plats, iklädda reflexvästar, och räkna antalet fordon. En nackdel med det är att människor anpassar sig när de vet att de är observerade. Att använda drönare innebär inte bara att underlaget blir mer trovärdigt, det blir dessutom betydligt mer detaljerat än vid en konventionell observationsstudie.
– Drönarfilmen visar hur människor verkligen rör sig. När våra kollegor bearbetade filmen kunde de visualisera rörelsemönster och på så sätt få en tydlig bild av var konflikter kan uppstå i trafiken. Resultatet blev en rad åtgärder som ökar tryggheten och trafiksäkerheten, säger Olga.
Som trafikplanerare har vi möjligheten att påverka människors livsstil, beteende och hälsa
Genom att planera parkeringsytor så att ingen behöver gå eller cykla bakom backande bilar ökar trafiksäkerheten – samtidigt som man skapar utrymme för säkra gång- och cykelvägar för eleverna. De som cyklar eller går kan skyddas från motortrafiken genom bland annat hastighetssäkrande gupp eller avsmalningar. Dessutom kan refuger eller staket placeras mellan körbanorna för att förhindra att fotgängare och cyklister korsar vägen på fel ställe men också för att förhindra olovliga U-svängar för bilister.
– Den här typen av inventeringar ger underlag för mer rationell utformning av avlämningsplatser, cykelparkeringar och busshållplatser. Det bidrar till att skapa nya resvanor när föräldrar låter barn cykla eller gå till skolan på egen hand. Resultatet blir både minskade koldioxidutsläpp och att barnens hälsa förbättras genom daglig rörelse, säger Olga.
Arbetet som trafikplanerare är viktigt och väldigt långsiktigt. Det tar tid att utveckla den fysiska miljön i våra städer.
– Som trafikplanerare kommer vi in tidigt i processen när kommuner växer. Vi tar fram underlag som ligger till grund för politiska beslut och den fortsatta stadsplaneringen. Jag har jobbat på COWI i snart två år och ett av mina första uppdrag var att se över Botkyrka kommuns cykelplan. Resultatet av det arbetet kommer vi snart att kunna se, säger Erik.
Cykelplanen kommer finnas som stöd vid framtida stadsutveckling för att säkerställa att cykeln är ett prioriterat färdmedel. Är området ett prioriterat cykelstråk? Hur breda ska cykelvägarna vara? I grund och botten handlar det om att bygga ett hållbart samhälle där medborgarna ska känna sig trygga.
– Ja, om folk ska välja cykel i stället för bil måste cykelvägarna vara så väl utbyggda att cyklisterna slipper trängas med motorfordon, och tillräckligt bra skyltade så att man vet hur man tar sig fram utan att använda karta, säger Erik.
Både Olga och Erik sitter någon dag i veckan hos kunden, där uppdraget är stadsutveckling i Stockholmsregionen.
– Som trafikplanerare har vi möjligheten att påverka människors livsstil, beteende och hälsa, säger Erik.
– Det är jättehäftigt att kunna bidra till ett mer hälsosamt, mer hållbart samhälle! avslutar Olga.
COWI använder programmet Data From Sky för automatisk analys av trafiksituationer. Programmet visualiserar ett brett spektrum av parametrar som flöde och trafikmönster. Här ser vi hastigheter för bilister, fotgängare och cyklister.
COWI
Våga vara personlig och skriv inte för långt. Sug åt dig av talangagentens bästa cv-tips – och inspireras av fyra personer som tagit jobbsökandet till en helt ny nivå.
Läs merKapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.
Läs merNär äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer