2020-06-17

Civilingenjör

COWI

Vi hjälper människor att göra sundare livsval!

Text: COWI

Foto: COWI

Olga Borfileva och Erik Nilsson har båda en masterutbildning i hållbar samhällsplanering och stadsutformning från KTH och jobbar som trafikplanerare på COWI.

Civilingenjör

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Drönaren flyger över skolan. På 120 meters höjd dokumenterar den när föräldrarna släpper av barnen. Den filmar också hur bussförare, cyklister och leveransbuden beter sig och hur eleverna interagerar i trafiken. Inspelningen ger ett underlag som skapar goda möjligheter att minimera risker.

Olga Borfileva och Erik Nilsson har båda en masterutbildning i hållbar samhällsplanering och stadsutformning från KTH och jobbar som trafikplanerare på COWI. Att använda drönare underlättar arbetet med att göra trafikanalyser.

– Det är en innovation som vi vill använda mer för att kunna inventera trafiksituationer, säger Olga.

Drönare ökar trafiksäkerheten vid skolan

Skolexemplet är hämtat från Danmark där COWI har använt drönare för att filma trafiksituationen. Oron över trafiken vid skolan gör att många föräldrar inte låter barnen gå eller cykla dit. En lösning som ökar biltrafiken och förvärrar problemet. För att öka trafiksäkerheten krävs en ordentlig förståelse av trafikmiljön vid skolan.

Utan drönare måste trafikplanerarna stå på plats, iklädda reflexvästar, och räkna antalet fordon. En nackdel med det är att människor anpassar sig när de vet att de är observerade. Att använda drönare innebär inte bara att underlaget blir mer trovärdigt, det blir dessutom betydligt mer detaljerat än vid en konventionell observationsstudie.

– Drönarfilmen visar hur människor verkligen rör sig. När våra kollegor bearbetade filmen kunde de visualisera rörelsemönster och på så sätt få en tydlig bild av var konflikter kan uppstå i trafiken. Resultatet blev en rad åtgärder som ökar tryggheten och trafiksäkerheten, säger Olga.

Som trafikplanerare har vi möjligheten att påverka människors livsstil, beteende och hälsa

Genom att planera parkeringsytor så att ingen behöver gå eller cykla bakom backande bilar ökar trafiksäkerheten – samtidigt som man skapar utrymme för säkra gång- och cykelvägar för eleverna. De som cyklar eller går kan skyddas från motortrafiken genom bland annat hastighetssäkrande gupp eller avsmalningar. Dessutom kan refuger eller staket placeras mellan körbanorna för att förhindra att fotgängare och cyklister korsar vägen på fel ställe men också för att förhindra olovliga U-svängar för bilister.

– Den här typen av inventeringar ger underlag för mer rationell utformning av avlämningsplatser, cykelparkeringar och busshållplatser. Det bidrar till att skapa nya resvanor när föräldrar låter barn cykla eller gå till skolan på egen hand. Resultatet blir både minskade koldioxidutsläpp och att barnens hälsa förbättras genom daglig rörelse, säger Olga.

Skapar ett hållbart samhälle

Arbetet som trafikplanerare är viktigt och väldigt långsiktigt. Det tar tid att utveckla den fysiska miljön i våra städer.

– Som trafikplanerare kommer vi in tidigt i processen när kommuner växer. Vi tar fram underlag som ligger till grund för politiska beslut och den fortsatta stadsplaneringen. Jag har jobbat på COWI i snart två år och ett av mina första uppdrag var att se över Botkyrka kommuns cykelplan. Resultatet av det arbetet kommer vi snart att kunna se, säger Erik.

 

Cykelplanen kommer finnas som stöd vid framtida stadsutveckling för att säkerställa att cykeln är ett prioriterat färdmedel. Är området ett prioriterat cykelstråk? Hur breda ska cykelvägarna vara? I grund och botten handlar det om att bygga ett hållbart samhälle där medborgarna ska känna sig trygga.

– Ja, om folk ska välja cykel i stället för bil måste cykelvägarna vara så väl utbyggda att cyklisterna slipper trängas med motorfordon, och tillräckligt bra skyltade så att man vet hur man tar sig fram utan att använda karta, säger Erik.

Påverkar vardagen

Både Olga och Erik sitter någon dag i veckan hos kunden, där uppdraget är stadsutveckling i Stockholmsregionen.

– Som trafikplanerare har vi möjligheten att påverka människors livsstil, beteende och hälsa, säger Erik.

– Det är jättehäftigt att kunna bidra till ett mer hälsosamt, mer hållbart samhälle! avslutar Olga.

COWI använder programmet Data From Sky för automatisk analys av trafiksituationer. Programmet visualiserar ett brett spektrum av parametrar som flöde och trafikmönster. Här ser vi hastigheter för bilister, fotgängare och cyklister.

COWI

COWI är ett ledande konsultföretag inom teknik, ekonomi och miljövetenskap. Med kompetens i världsklass utvecklar vi tillsammans med våra kunder framtidens hållbara samhällen. Vi har kontor över hela världen och våra medarbetare är vår största tillgång, det är våra anställda som gör projekten framgångsrika. Vill du utveckla din potential genom komplexa utmaningar? Antal medarbetare: 7 300. Läs mer: www.cowi.se/karriar.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

JM
”Vi har en fin laganda och löser saker tillsammans”
Läs mer
AkzoNobels utvecklingsingenjör Tobias Svensson visar upp laboratoriet.
AkzoNobel Paints & Coatings
”Jag får vara med i hela kedjan vid utvecklingen av en produkt”
Läs mer
PRV Patent och registreringsverket
“Det är här det händer, innan det händer”
Läs mer
Bilden är ett montage av två olika bilder på Pontus Gard, projekt- och byggledare och Karl Wikholm, programmerare. Båda står utomhus och ler mot kameran.
Midroc
”Midroc investerar väldigt generöst i oss medarbetare”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Hållbarhet och hög lön är viktigast för generation Z

Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.

Läs mer
Din karriär
Så landar du jobbet via sociala medier

Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Läs mer
Din karriär
Dopaminkick – därför vill vi tjäna ett högre syfte

Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer