2020-09-03
Text: Ola Claësson
Foto: Felicia Yllenius
I sitt arbete på Alfa Laval uppskattar Yasaman Saffari företagets hjälpsamma och öppna kultur.
Alfa Laval grundades år 1883 och tillverkar avancerad utrustning för industrin. Företaget har idag 17 000 anställda över hela världen. En av dem är Yasaman Saffari, som är produkt- och portfoliochef på avdelningen Food & Water.
Yasaman Saffari
Titel: Produkt- och portfoliochef.
Utbildning: Master of Science in Chemical Engineering, Kungliga Tekniska Högskolan, examen 2011.
Vilken är din favoritinnovation? ”Bland Alfa Lavals uppfinningar är det en som kallas CultureOne.”
– Jag har en tjänst som man enklast kan beskriva som spindeln i nätet. Vi kopplar samman de olika avdelningarna på Alfa Laval genom att etablera kontakter, göra analyser och sprida information. Det innebär bland annat att vi arbetar med problemlösning i utvecklingen av nya produkter och långsiktiga produktstrategier. Vårt arbete ligger då till grund för beslutsfattande i avgörande frågor. Man kan betrakta mitt team som portvakterna som hjälper till och löser problem där de uppstår.
– Vi har en stark och öppen kultur. Den speglas inte minst i de många internationella kontakter som är en del av mitt arbete. Sedan pandemin startade avklaras det mesta genom telefonsamtal, men under normala omständigheter reser jag mycket både i Sverige och resten av världen. Den öppna kulturen var tydlig för mig när jag började här – jag kände mig genast varmt välkommen trots att jag inte pratade så bra svenska. Jag fick hjälp och stöttning utan att behöva fråga. Som medarbetare får jag ständig uppmuntran för att utvecklas och ta nästa steg i min karriär.
”Den öppna kulturen var tydlig för mig när jag började här.”
– Det beror på var man bor eller skulle kunna tänka sig att bo. En möjlig väg in i företaget, om du är nyutexaminerad, är att gå Alfa Lavals traineeprogram i Tumba. En annan är att hålla utkik på Alfa Lavals LinkedIn eller .com/Career där alla lediga tjänster är samlade.
– En till sak som jag också vill ge som råd när du är ny på ett företag är att du alltid ska göra ditt bästa, men samtidigt komma ihåg att misstag är en del av att utvecklas. Det är något som jag lärde mig här på Alfa Laval.
Alfa Laval
Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.
Läs merI jakten på drömjobbet vet fantasin ibland inga gränser.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer