2021-06-08
Lästid ca 2 min
Foto: Felicia Yllenius
Pandemin har varit en utmaning för resebranschen och TUI i Norden. Men lärdomarna vill Pom Ahnborg, Head of Digital Marketing, inte vara utan.
En gång i tiden var det doften av nytryckt resekatalog som kickade igång resedrömmarna. Idag är det på webben som äventyret startar. Genom digitaliseringen har mycket ändrats, inte minst för TUI. Och pandemin har ytterligare ställt begreppen på ända. Pom Ahnborg är Head of Digital Marketing på TUI Nordic sedan nästan sju år tillbaka.
Pom Ahnborg
Titel: Head of Digital Marketing.
Utbildning: Operativ projektledning, Berghs, ledarskapsutbildning bl a för spetskunskap.
Var tankar du energi? “Naturen ger mig återhämtning. På kvällarna tar jag alltid en lång promenad med min hund och bara är.”
– Jag har alltid varit intresserad av data och dataanalys, och i mitt jobb på mediebyrå kom jag inte så nära kunderna. Att börja på TUI var ett sätt att lära mig mer kring hur ett e-commerce-bolag arbetar.
– Mina chefer tror på det jag gör, har satsat på min kompetensutveckling och låtit mig vara med och påverka bolaget i grunden. De har helt enkelt gett mig stora möjligheter att utvecklas på mitt eget sätt.
– Det roligaste jag vet är att vara involverad i uppgifter som påverkar organisationen, och att få företag att närma sig sina visioner. Här på TUI är jag med i översättningen av bolagets vision till hur den ska tas ut inom mina områden. Jag får jobba med allt från upphandling av plattformar och hur dessa ska användas till att sedan koppla samman dem med varandra. Att få ihop den analoga delen med den digitala världen är en utmaning!
– Det har varit ett extremt utmanande år. Vi har vecka för vecka inte vetat vilka länder som är öppna och ständigt behövt tänka om. För att klara det måste man ha tålamod, kunna anpassa sig och våga göra snabba förändringar. Man måste kunna ställa om både organisatoriskt och fokusmässigt. Och det har visat sig att det finns inga hinder för snabba beslut – det vill jag ta med mig in i framtiden.
Vilka tre saker ska man veta om TUI, tycker du?
1. Det finns väldigt många olika områden hos TUI och bara för att du börjar någonstans behöver du inte sluta där. Det har aldrig varit ett hinder att utforska nya områden.
2. Det satsas mycket på personalen och det finns ett högt engagemang.
3. Här finns en väldigt fin företagskultur vilket nog beror på att alla är involverade i sin egen utveckling.
– Mina grundvärderingar kring inkludering, involvering och rättvisa är min kompass i engagemanget för medarbetare och ledning. Och att kunna vara modig, obekväm och våga ifrågasätta. Omtanke är också viktigt. Jag försöker se medarbetarna som de är, med olika behov och livssituationer. Särskilt covid-året har gjort det märkbart att vi alla har mått och utmanats på olika sätt. Som ledare måste jag ta hänsyn till de förutsättningar som råder.
– Bolaget funderar nu på hur framtidens arbetsplats ser ut. Ska kontoret vara en mötesplats som stärker kreativitet och arbetsprocesser? Jag tror att det är jättebra för människor att kunna vara hemma ibland, men vill man vara på kontoret fem dagar i veckan så ska man få det också. Ju mer frihet, desto större engagemang och motivation!
TUI Nordic
Hur kommer man in på bästa sätt på en ny avdelning och tar plats som trainee?
Läs merÄr det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merHan är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer