Ekonomi

TUI Nordic

”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”

2019-05-22

Text: Camilla Rindås

Foto: Patrik Lundin

Andreas Markerud brinner för data och AI, och gillar att klättra med sina kollegor.

Efter examen jobbade Andreas ett tag inom konsultbranschen, men sökte sig till TUI för att jobba närmare kunderna. – En nära vän tipsade mig om att TUI låg långt fram inom webbutveckling – och att det fanns mycket data att jobba med! Jag hörde dessutom att det var en modern arbetsplats med sköna kollegor.

Andreas Markerud

Titel: Head of Data, Analytics & Machine Learning.
Utbildning: Dataingenjör, Lunds Tekniska Högskola, examen 2010
Favoritresmål och varför? ”Mexiko. Jag var där för två år sedan och drömmer mig fortfarande tillbaka.”

I dag jobbar Andreas som chef för data, analytics och maskininlärning. En stor del i hans roll är att blicka framåt för att förstå hur kunderna vill resa i framtiden. – Vi måste utnyttja automation och data för att frigöra tid och energi för värdeskapande arbete, och göra det enkelt för våra kunder att hitta rätt produkter och upplevelser. Detta är så pass viktigt för oss att vi precis har bestämt att alla på TUI, oavsett jobb, ska lära sig AI. Det är härligt att se nyfikenheten hos alla kollegor – det vill jag uppmuntra ännu mer.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Att få leverera värde till de som reser och vill resa med oss. Ju mer vi förstår kunden och konsumenten, desto mer relevanta kan vi vara. Det är också väldigt intressant att blicka framåt och diskutera olika strategier. Men utöver det dagliga arbetet är det roligaste mina kollegor, vi är ett bra gäng här på TUI!

”Vi samarbetar mycket mellan länderna och kontoret är fullt av internationella kollegor.”

Hur skulle du beskriva TUI som arbetsplats?

– Det är ett livligt kontor, direkt när jag kommer in genom dörren känner jag energin. Hela kontoret är aktivitetsbaserat, man får sitta var man vill och jobba. Det finns också ett stort träningsfokus på företaget och på lunchen brukar vi löpträna eller gå iväg och klättra.

Vad innebär det att växa och utvecklas hos er?

– Eftersom TUI är ett globalt företag finns det möjligheter att jobba på andra marknader. Vi samarbetar mycket mellan länderna och kontoret är fullt av inter­ nationella kollegor. TUI tror på ständigt lärande och bland annat ska alla medarbetare varje år gå 40 timmars vidareutbildning. Man får själv välja bland våra ”masterclasses” som hålls av andra medarbetare. Jag håller själv i en sådan klass vilket är väldigt givande. Sharing is caring!

TUI Nordic

TUI i Norden består av researrangörerna TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark och TUI Finland. TUI Nordic ingår sedan år 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group. Det största nordiska kontoret ligger på Söder Mälarstrand 27 i Stockholm. VD är Jessica Enbacka. Antal medarbetare: Cirka 550.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TUI Nordic
”Här finns en entreprenöriell anda som jag verkligen gillar”
Läs mer
Minna Ottebjer på kontoret på TUI.
TUI Nordic
”Vi har en öppen kultur, skön stämning och härliga människor”
Läs mer
TUI Nordic
”Det har varit ett extremt utmanande år”
Läs mer
Lisa Rapp på LKAB. Hon ler mot kameran och bakom henne hänger ett rödmönstrat tyg. Det ser ut att vara inne på ett kontor.
LKAB
”Jag fick kliva in i en relativt tung roll på en gång”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Från praktikant till Data Scientist på iZettle

Många är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.

Läs mer
Din karriär
Är du redo för nästa kliv i karriären?

Nytt år och kanske har du redan börjat snegla på vad det har att erbjuda. Men skynda inte vidare riktigt än! Utvärdera tiden som har gått och låt årets erfarenheter guida dig framåt – de kommer att vara dina bästa redskap inför 2019.

Läs mer
Din karriär
”Svenska innovativa bolag klättrar på listan”

Spännande insikter i årets undersökning.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer