Ekonomi

TUI Nordic

”Det har varit ett extremt utmanande år”

2021-06-08

Lästid ca 2 min

Foto: Felicia Yllenius

Pandemin har varit en utmaning för resebranschen och TUI i Norden. Men lärdomarna vill Pom Ahnborg, Head of Digital Marketing, inte vara utan.

En gång i tiden var det doften av nytryckt resekatalog som kickade igång resedrömmarna. Idag är det på webben som äventyret startar. Genom digitaliseringen har mycket ändrats, inte minst för TUI. Och pandemin har ytterligare ställt begreppen på ända. Pom Ahnborg är Head of Digital Marketing på TUI Nordic sedan nästan sju år tillbaka.

Pom Ahnborg

Titel: Head of Digital Marketing.
Utbildning: Operativ projektledning, Berghs, ledarskapsutbildning bl a för spetskunskap.

Var tankar du energi? “Naturen ger mig återhämtning. På kvällarna tar jag alltid en lång promenad med min hund och bara är.”

Vad lockade dig till TUI?

– Jag har alltid varit intresserad av data och dataanalys, och i mitt jobb på mediebyrå kom jag inte så nära kunderna. Att börja på TUI var ett sätt att lära mig mer kring hur ett e-commerce-bolag arbetar.

Och vad får dig att stanna?

– Mina chefer tror på det jag gör, har satsat på min kompetensutveckling och låtit mig vara med och påverka bolaget i grunden. De har helt enkelt gett mig stora möjligheter att utvecklas på mitt eget sätt.

Vad brinner du för?

– Det roligaste jag vet är att vara involverad i uppgifter som påverkar organisationen, och att få företag att närma sig sina visioner. Här på TUI är jag med i översättningen av bolagets vision till hur den ska tas ut inom mina områden. Jag får jobba med allt från upphandling av plattformar och hur dessa ska användas till att sedan koppla samman dem med varandra. Att få ihop den analoga delen med den digitala världen är en utmaning!

Vilka lärdomar av pandemikrisen tar du med dig?

– Det har varit ett extremt utmanande år. Vi har vecka för vecka inte vetat vilka länder som är öppna och ständigt behövt tänka om. För att klara det måste man ha tålamod, kunna anpassa sig och våga göra snabba förändringar. Man måste kunna ställa om både organisatoriskt och fokusmässigt. Och det har visat sig att det finns inga hinder för snabba beslut – det vill jag ta med mig in i framtiden.

Vilka tre saker ska man veta om TUI, tycker du?

1. Det finns väldigt många olika områden hos TUI och bara för att du börjar någonstans behöver du inte sluta där. Det har aldrig varit ett hinder att utforska nya områden.

2. Det satsas mycket på personalen och det finns ett högt engagemang.

3. Här finns en väldigt fin företagskultur vilket nog beror på att alla är involverade i sin egen utveckling.

Hur ska en bra ledare vara tycker du?

– Mina grundvärderingar kring inkludering, involvering och rättvisa är min kompass i engagemanget för medarbetare och ledning. Och att kunna vara modig, obekväm och våga ifrågasätta. Omtanke är också viktigt. Jag försöker se medarbetarna som de är, med olika behov och livssituationer. Särskilt covid-året har gjort det märkbart att vi alla har mått och utmanats på olika sätt. Som ledare måste jag ta hänsyn till de förutsättningar som råder.

Vilka frågor kommer dyka upp när pandemin är över?

– Bolaget funderar nu på hur framtidens arbetsplats ser ut. Ska kontoret vara en mötesplats som stärker kreativitet och arbetsprocesser? Jag tror att det är jättebra för människor att kunna vara hemma ibland, men vill man vara på kontoret fem dagar i veckan så ska man få det också. Ju mer frihet, desto större engagemang och motivation!

Text: Eva Rydinger

TUI Nordic

TUI i Norden består av researrangörerna TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark och TUI Finland, och Nazar samt flygbolaget TUI fly. TUI Nordic ingår sedan år 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group. Det största nordiska kontoret ligger på Söder Mälarstrand 27 i Stockholm. VD är Alexander Huber. Antal medarbetare: Cirka 1600.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Minna Ottebjer på kontoret på TUI.
TUI Nordic
”Vi har en öppen kultur, skön stämning och härliga människor”
Läs mer
TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer
Samsung
”Vi kommer att vara en drivande aktör inom Internet of Things”
Läs mer
Per karlsson inne på Sodexo. Bakom honom syns kuber i papp med FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, bland annat: Zero hunger och No poverty.
Sodexo
”Det är upp till mig att utforma framtiden”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Din karriär
Nordens mest attraktiva arbetsgivare

För 11:e året i rad presenterar vi listan över Nordens mest attraktiva arbetsgivare.

Läs mer
Din karriär
”Intraprenörer är doers som aldrig stannar upp”

Entreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer