Ekonomi

TUI Nordic

”Vill du så finns möjligheterna att prova nästan vad som helst”

2024-06-18

Foto: Felicia Yllenius

Robert Lundkvist började som Management Trainee 2015. Sedan dess har han varit på en ständig utvecklingsresa. Nu är han med och sätter den affärsstrategiska riktningen för TUI globalt.

Under sina två år som Management Trainee på TUI var Robert Lundkvist baserad i flera internationella storstäder. Sedan dess har han hunnit med många roller inom koncernen. Nu stöttar han den nya vd:n för TUI:s globala marknader och flygbolag. 

– Vi jobbar med semesterresor och upplevelser. Vi får förtroendet att förvalta de bästa dagarna och veckorna på året när du reser på semester. Det finns något fint i det som bidrar till att vi som jobbar på TUI är passionerade i det vi gör, säger Robert.

Robert Lundkvist

Titel: Executive Assistant to CEO Markets & Airlines. 

Utbildning (skola och examensår): Bachelor i Business & Economics, Master i Business Management, Handelshögskolan i Stockholm, examen 2014.

Favoritdestination? ”Jag älskar Sydney. Staden har allt: bra klimat, avslappnad surfarkultur i kombination med storstadspuls. Sedan uppskattar jag alltid att utforska annorlunda kulturer i lite udda delar av världen.”

Berätta om din resa på TUI

– Jag började på Management Traineeprogrammet på TUI 2015 och flyttade runt inom koncernen var tredje månad. Det var en lärorik och utmanande tid. Jag var placerad i London, Palma, Toronto och på huvudkontoret i Hannover. När jag arbetade i London hörde jag någon prata svenska på kontoret och gick fram och pratade med honom. Det visade sig vara vår dåvarande nordiska vd och när mitt traineeprogram var slut hörde jag av mig till honom igen. Jag ville se TUI i Norden och fick en roll inom commercial finance i Stockholm. 

 

Ge ett exempel på uppdrag du har haft genom åren

– Jag har exempelvis jobbat med affärsutveckling av nya produkter, varit produktchef för östra Medelhavet och ansvarat för vår kryssningsverksamhet. Men jag har oftast varit verksam inom affärsstrategi och utveckling av bolagets strategiska riktning.

”Här finns allt du kan tänka dig.”

Vad innebär din nya roll?

– Jag stöttar vår nya globala vd för TUI:s samtliga marknader och flygbolag i att sätta den affärsstrategiska riktningen för framtiden. De erfarenheter jag har med mig från nordisk nivå använder jag nu på global nivå. Ett exempel är digitaliseringen vi genomförde för att möta våra nordiska kunder som är längre fram i sin digitaliseringsresa jämfört med andra marknader.

Vad har TUI som du uppskattar extra mycket?

– Här händer det saker hela tiden, och vill du så finns möjligheterna att prova nästan vad som helst i koncernen. Jag har varit här nio år och har inte haft samma roll i mer än ett år. Vi medarbetare uppmuntras att prova nytt och utvecklas som personer, för man förstår att det även gynnar företaget. TUI är en av de största aktörerna i branschen och här finns allt du kan tänka dig, från teknisk utveckling till att ta hand om kunderna på våra destinationer. På global nivå är vi störst och därmed har vi också flest möjligheter att röra oss inom koncernen och testa nya saker.

Text: Tina Lindström Carlsson

TUI Nordic

TUI i Norden består av researrangörerna TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark och TUI Finland. TUI Nordic ingår sedan år 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group. Det största nordiska kontoret ligger på Söder Mälarstrand 27 i Stockholm. VD är Jessica Enbacka. Antal medarbetare: Cirka 550.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TUI Nordic
”Här finns en entreprenöriell anda som jag verkligen gillar”
Läs mer
Minna Ottebjer på kontoret på TUI.
TUI Nordic
”Vi har en öppen kultur, skön stämning och härliga människor”
Läs mer
TUI Nordic
”Det har varit ett extremt utmanande år”
Läs mer
TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
“Hållbarhet och prestige står högt i kurs hos talangerna”

Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.

Läs mer
Din karriär
5 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.

Läs mer
Krönika
”Säkerhet lockar i en stormig omvärld”

Hög framtida lön, säker anställning och goda referenser – de topp tre främsta parametrarna för studenter när de väljer arbetsgivare är samma som de senaste åren. Man vill ha trygghet och säkerhet i en stormig omvärld men också veta att man i framtiden ska kunna få en bra inkomst.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer