Ekonomi

Essity

“Du kan utvecklas vidare både i Sverige och internationellt”

2023-06-29

Lästid ca 2 min

Lena Eriksson Ta, Essity

Foto: Julia Sjöberg

Efter sju år på Essity fortsätter Lena Eriksson Ta att hitta nya möjligheter till utveckling inom bolaget.

Ekonomen Lena Eriksson Ta började jobba på hygien- och hälsobolaget Essity i januari 2016. Nu har hon precis axlat en ny arbetsroll.

Lena Eriksson Ta

Titel:

Procurement Services.

 

Utbildning:

Master i nationalekonomi, Handels högskolan vid Göteborgs Universitet, examen 2011.

Vad lockade dig till Essity?

– Möjligheten att få jobba för ett globalt företag med många utvecklingsmöjligheter. Eftersom jag hade hört så mycket gott om dem valde jag till och med ett vikariat på Essity framför en fast anställning på ett annat bolag.

Berätta om din resa inom företaget!

– Jag började som Accounting Administrator på avdelningen Accounts Payable. Det innebar att jag gjorde allt från att registrera inkommande fakturor till att vara involverad i månads- och årsbokslut samt i flera harmoniseringsprojekt och referensgrupper. Under sommaren 2018 tog jag mig an rollen som Accounts Payable Manager Nordic, vilket innebar att jag ansvarade för leverantörsreskontraprocessen i Norden och Baltikum. Det uppdraget hade jag fram till april i år då jag började på avdelningen Procurement Services.

Vad innebär din nya roll?

– Jag är fortfarande i uppstartsfasen, men framöver kommer jag att ha mycket kontakt med leverantörer och interna stakeholders. Jag kommer också att hålla i utbildningar i vår inköpsportal och lära upp nya användare. Samtidigt blir jag ansvarig för delar av leverantörsprocessen i olika system.

"Förutom att jag känner att jag hela tiden får utvecklas vidare inom bolaget uppskattar jag verkligen att de är så måna om sina medarbetare."

Varför väljer du att stanna på Essity?

– Förutom att jag känner att jag hela tiden får utvecklas vidare inom bolaget uppskattar jag verkligen att de är så måna om sina medarbetare. Under alla de här åren har jag också haft turen att ha fantastiska kollegor som jag har skrattat mycket ihop med och trivts väldigt bra med. Det har varit en riktigt härlig teamkänsla. Alla som jag har jobbat med har varit väldigt dedikerade och motiverade.

När har du som roligast på jobbet?

– När jag tillsammans med mina kollegor får grotta ner mig i något problem som behöver lösas. Jag gillar utmaningar och tycker om att jobba i team samt ha mycket kontakt med stakeholders.

Vilket råd hade du velat ge dig själv när du var ny på jobbet?

– Jag har några råd som jag har burit med mig sedan början av min karriär. Bland annat att aldrig stänga några dörrar och att våga anta nya utmaningar. Samtidigt är det viktigt att kunna stanna upp och skynda långsamt för att ha ett hållbart arbetsliv.

Text: Sara Schedin

Essity

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Vi jobbar för minskad miljöpåverkan och en hållbar omställning”
Läs mer
Essity
”Jag har ständig kontakt med kollegor i alla världsdelar”
Läs mer
Niketh Venkatesh, Essity
Essity
”Graduate-programmet uppfyllde alla mina kriterier”
Läs mer
Essity
”På Essity är det bara du själv som sätter gränserna för din karriär”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
”Pengar och trygghet väger tungt”

Studentundersökningen 2022 visar att lönerelaterade faktorer som hög grundlön och framtida hög inkomst blir allt viktigare för studenterna.

Läs mer
Din karriär
5 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.

Läs mer
Din karriär
Längtan efter trygghet och äkthet viktigt för Generation Z
Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer