Civilingenjör

Securitas

Hållbart, digitalt och transparent på Securitas

2021-06-14

Lästid ca 2 minuter

Ulrika Ek, HR-chef, Securitas

Foto: Patrik Lundin

Securitas breda verksamhetsområde kräver vitt skilda talanger – från väktare till experter på artificiell intelligens. HR-chefen Ulrika Ek tar oss med på företagets stora digitaliserings- och hållbarhetsresa.

HR-chefen Ulrika Ek vill bredda bilden av vad Securitas gör och visa hur många olika segment de verkar inom.

Medvetna rörliga medarbetare

De befinner sig nu på en digitaliseringsresa och kommer att behöva nya talanger för att möta framtidens behov. Medarbetarna är ambassadörer för företaget som arbetsplats och man utvecklar nu olika sätt att lyfta fram de anställda som ansiktet utåt för Securitas.

– För oss är det viktigt att behålla våra relationer, säger Ulrika. Vi vill såklart att folk ska stanna hos oss, men vi tar till oss att framtiden förändras och att morgondagens medarbetare är rörligare och vill annorlunda än dagens. Därför arbetar vi med att hitta bra strategier för att jobba med ett tydligt ambassadörskap för Securitas.

”Vi driver branschen framåt!”

Medarbetardialog via Workspace

Securitas har 370 000 medarbetare världen över. Ulrika tror att en av framgångsfaktorerna för att personalen trivs bra är att man vårdar relationerna och kortar leden mellan medarbetare och ledning.

– Vi jobbar med Facebooks verktyg Workplace och där lyfter vi frågor från våra medarbetare. Man kan snabbt ställa en fråga till någon som till exempel jobbar med lönerna, och så kan alla medarbetare läsa frågan och ta del av svaren. Det finns en transparens vilket är oerhört viktigt. Förra veckan hade jag på mig uniform och åkte med en driftchef till olika platser där vi ansvarar för bevakningen, sedan la jag ut ett inlägg på Workplace där jag tackade för dagen och startade en dialog, vilket är ett exempel på hur jag kan nå ut snabbt till våra medarbetare. Vi har hela tiden örat mot rälsen och och som HR-chef anser jag att man har en skyldighet att alltid hålla sig á jour med vad som händer ute i en organisation.

Influencers och relevanta värdeord

Under 2021 fortsätter Securitas resan inom digitalisering och hållbarhet, två segment som genomsyrar hela verksamheten. Nya talanger behövs för alla områden, från att bilflottan ska köra på grön el till att kunderna ska få riskbedömning via artificiell intelligens. Detta kommer tydligt att visa sig i Securitas kommunikation.
– Många tror att Securitas bara sysslar med att till exempel rondera i köpcentrum, men vi gör så mycket mer. Vi verkar i en bransch där man ofta gör som man alltid har gjort, men jag kan faktiskt sticka ut hakan och säga att vi driver den här branschen framåt – våra konkurrenter kommer att behöva följa i våra fotspår. Under 2021 kommer vi att titta på hur vi kan göra våra värdeord ”Ärlighet, vaksamhet och hjälpsamhet” mer relevanta för morgondagens talanger, och vi kommer också att använda oss av influencers för vår storytelling. För att behålla vår relevans behöver vi lyssna på vad omvärlden pratar om, tänker och önskar och det vill vi vara proaktiva i. Det blir en del av vår employer branding-framfart som kopplas ihop till digitaliseringen.

Ulrika Ek

Titel: Head of HR.

Utbildning: Personalvetare och beteendevetare, Stockholms universitet.

Detta lämnar jag kvar om det brinner: ”Tv:n, den är inget must-have. Det är den grejen som kommer att försvinna från våra hem, kom ihåg var du hörde det först!”

Text: Fridah Jönsson

Securitas

Securitas är en global kunskapsledare inom säkerhet. Utifrån vårt breda utbud av tjänster av specialiserad bevakning, tekniska lösningar och konsult- och utredningstjänster utformar vi skräddarsydda och effektiva säkerhetslösningar som passar den enskilde kundens behov. Överallt – från små butiker till flygplatser – gör våra 10 000 medarbetare skillnad.

Läs mer: www.securitas.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef står i ett ljust och öppet kontorslandskap och ler mot kameran.
Securitas
”Securitas har en stark tradition av kompetensutveckling”
Läs mer
Tove Nilsson på Tetra Pak. Tove sitter vid ett högt bord och skriver i ett block.
Tetra Pak
”Det är roligt att arbeta över avdelningsgränserna”
Läs mer
Glada Beatrice och Emma framför ett Uppsalahems bostäder.
Uppsalahem
”Uppsalahem – en modig samhällsaktör som tar ställning”
Läs mer
Saab
”Jag vill bidra till förändring genom intressanta utmaningar”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Bli framtidens digitala ledare!

Digitaliseringen har lett till nya beteenden och behov hos människor. Vi reder ut vad det innebär att vara en ledare i dagens digitala värld.

Läs mer
Din karriär
Dopaminkick – därför vill vi tjäna ett högre syfte

Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?

Läs mer
Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer