Ekonomi

Dahl

”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”

2022-06-07

Lästid ca 2 min

Martina Ekblom i Dahls ljusa lokaler.

Foto: Felicia Yllenius

Dahl är med sina 80-tal butiker och över 100 utlämningsställen nära sina kunder i hela landet.

Dahl är Sveriges ledande handelsbolag inom VVS och verkar även inom områden som kyla, fastighet och industri. Martina Ekblom började på företaget 2018 och är sedan ett år tillbaka marknadschef, en roll som hon själv har varit med och skapat.
– När jag mötte människorna på Dahl blev jag intresserad och inspirerad. Jag upptäckte snabbt att det finns så mycket mer än vad jag trodde från början. Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt, säger hon.

Martina Ekblom

Titel: Marknadschef Alterna och Badplatsen.

Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Södertörns högskola, examen 2006.

Favoritverktyg: ”Powerpoint – det är ett bra verktyg för att presentera mitt arbete.”

Stark säljorganisation

Martinas team driver utvecklingen framåt på Dahl och tillsammans med säljteamet hjälper de kunderna att växa.
– Man kan säga att jag är ansvarig för det som är synligt när du kliver in i ett badrum. Vi har samlat ledande varumärken för badrumsinredning i en katalog och på hemsidan med installatörer och produkter på samma ställe. Allt jag gör ska föras hela vägen ut till säljorganisationen, för det är lokalt det händer. Jag ser hela säljorganisationen som både kunder och kollegor, säger hon.

Lokal närvaro

Dahl har ett 80-tal butiker – DahlCenter – från Ystad i söder till Kiruna i norr som även fungerar som mötesplats för kunderna. De har drygt 100 utlämningsställen och sedan 2019 flera obemannade butiker.

– Vi har dessutom en välutvecklad app och hemsida, vilket gör att vi är lättillgängliga både fysiskt och digitalt. Vår digitala utveckling är stark, och vi jobbar ständigt för att göra vår kunds vardag lite lättare och bättre så att de kan fokusera på sin affär. Vi verkar i en relationsbransch, drivs av att vara nära våra kunder och att göra deras vardag lättare, säger Martina.

”Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt"

Formar sin egen roll

Martina fick möjlighet att kliva in som marknadschef 2020, en roll som hon själv har varit med och format.

– Det är utvecklingsfokus, tillväxtdriv och entreprenörskap på Dahl. Jag har många bra kollegor som är väldigt kompetenta. Det inspirerar och gör att man hela tiden vill bli bättre. Och vi har roligt tillsammans – det är viktigt, säger Martina.

Text: Tina Lindström Carlsson

Dahl

Dahl är navet i produkt- och informationsflödet mellan 2 000 leverantörer och 36 000 hantverkare. Vi handlar med cirka 130 000 produkter varje år och är Sveriges ledande handelsbolag i VVS branschen. Runt om i Sverige har vi ett 80-tal butiker, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Vi är ungefär 1 200 medarbetare som ständigt strävar efter att våra kunder ska uppleva oss som tillgängliga, tillförlitliga och kompetenta. Detta är också våra tre ledord. I vår affär ingår förutom VVS även Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Dahl
”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”
Läs mer
Lai-Yan och Albin sitter vid ett bord på SEK:s kontor.
Svensk Exportkredit
”Det känns bra att vårt jobb bidrar till samhällsnyttan”
Läs mer
Malmö 180815
Patrick Lindqvist och Jessica Svantesson på Ikano Bank sitter i en trappa i en ljus kontorsbyggnad och ler mot kameran. I bakgrunden skymtar en soffgrupp.
Foto: André de Loisted
Ikano Bank
“Det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank”
Läs mer
Deloitte
”Tillsammans levererar vi den stora förändringen”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
”Intraprenörer är doers som aldrig stannar upp”

Entreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.

Läs mer
Din karriär
Show me the money!

Trygghet i form av pengar väger tungt i en värld präglad av pandemi, krig och inflation. I alla fall om man ska tro dagens unga talanger som sätter framtida hög inkomst allt längre upp på prioriteringslistan.

Läs mer
Krönika
”Säkerhet lockar i en stormig omvärld”

Hög framtida lön, säker anställning och goda referenser – de topp tre främsta parametrarna för studenter när de väljer arbetsgivare är samma som de senaste åren. Man vill ha trygghet och säkerhet i en stormig omvärld men också veta att man i framtiden ska kunna få en bra inkomst.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer