Ekonomi

Dahl

”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”

2022-06-07

Lästid ca 2 min

Martina Ekblom i Dahls ljusa lokaler.

Foto: Felicia Yllenius

Dahl är med sina 80-tal butiker och över 100 utlämningsställen nära sina kunder i hela landet.

Dahl är Sveriges ledande handelsbolag inom VVS och verkar även inom områden som kyla, fastighet och industri. Martina Ekblom började på företaget 2018 och är sedan ett år tillbaka marknadschef, en roll som hon själv har varit med och skapat.
– När jag mötte människorna på Dahl blev jag intresserad och inspirerad. Jag upptäckte snabbt att det finns så mycket mer än vad jag trodde från början. Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt, säger hon.

Martina Ekblom

Titel: Marknadschef Alterna och Badplatsen.

Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Södertörns högskola, examen 2006.

Favoritverktyg: ”Powerpoint – det är ett bra verktyg för att presentera mitt arbete.”

Stark säljorganisation

Martinas team driver utvecklingen framåt på Dahl och tillsammans med säljteamet hjälper de kunderna att växa.
– Man kan säga att jag är ansvarig för det som är synligt när du kliver in i ett badrum. Vi har samlat ledande varumärken för badrumsinredning i en katalog och på hemsidan med installatörer och produkter på samma ställe. Allt jag gör ska föras hela vägen ut till säljorganisationen, för det är lokalt det händer. Jag ser hela säljorganisationen som både kunder och kollegor, säger hon.

Lokal närvaro

Dahl har ett 80-tal butiker – DahlCenter – från Ystad i söder till Kiruna i norr som även fungerar som mötesplats för kunderna. De har drygt 100 utlämningsställen och sedan 2019 flera obemannade butiker.

– Vi har dessutom en välutvecklad app och hemsida, vilket gör att vi är lättillgängliga både fysiskt och digitalt. Vår digitala utveckling är stark, och vi jobbar ständigt för att göra vår kunds vardag lite lättare och bättre så att de kan fokusera på sin affär. Vi verkar i en relationsbransch, drivs av att vara nära våra kunder och att göra deras vardag lättare, säger Martina.

”Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt"

Formar sin egen roll

Martina fick möjlighet att kliva in som marknadschef 2020, en roll som hon själv har varit med och format.

– Det är utvecklingsfokus, tillväxtdriv och entreprenörskap på Dahl. Jag har många bra kollegor som är väldigt kompetenta. Det inspirerar och gör att man hela tiden vill bli bättre. Och vi har roligt tillsammans – det är viktigt, säger Martina.

Text: Tina Lindström Carlsson

Dahl

Dahl är navet i produkt- och informationsflödet mellan 2 000 leverantörer och 36 000 hantverkare. Vi handlar med cirka 130 000 produkter varje år och är Sveriges ledande handelsbolag i VVS branschen. Runt om i Sverige har vi ett 80-tal butiker, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Vi är ungefär 1 200 medarbetare som ständigt strävar efter att våra kunder ska uppleva oss som tillgängliga, tillförlitliga och kompetenta. Detta är också våra tre ledord. I vår affär ingår förutom VVS även Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Dahl
”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”
Läs mer
Aweza Diliwi, Ellos
Ellos Group
”Branschen definieras av högt tempo och snabb föränderlighet”
Läs mer
Johanna Widegren & Marcus Örtengren  sitter i Grant Thornton lokaler vid ett vitt stort konferensbord. I taket hänger lampor och växter i olika former.
Grant Thornton
”På Grant Thornton har vi kollegor som utmanar, stöttar och pushar”
Läs mer
Minna Ottebjer på kontoret på TUI.
TUI Nordic
”Vi har en öppen kultur, skön stämning och härliga människor”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Vilka är kanalerna för att få information om en arbetsgivare?

Sociala medier har de senaste åren spelat en allt viktigare roll i svenskarnas jobbsökande och utannonsering av tjänster.

Läs mer
Din karriär
Så hittar du de ”osynliga” jobben

Allt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!

Läs mer
Din karriär
Så landar du jobbet via sociala medier

Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer