2022-06-07
Lästid ca 2 min
Foto: Felicia Yllenius
Dahl är med sina 80-tal butiker och över 100 utlämningsställen nära sina kunder i hela landet.
Dahl är Sveriges ledande handelsbolag inom VVS och verkar även inom områden som kyla, fastighet och industri. Martina Ekblom började på företaget 2018 och är sedan ett år tillbaka marknadschef, en roll som hon själv har varit med och skapat.
– När jag mötte människorna på Dahl blev jag intresserad och inspirerad. Jag upptäckte snabbt att det finns så mycket mer än vad jag trodde från början. Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt, säger hon.
Martina Ekblom
Titel: Marknadschef Alterna och Badplatsen.
Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Södertörns högskola, examen 2006.
Favoritverktyg: ”Powerpoint – det är ett bra verktyg för att presentera mitt arbete.”
Martinas team driver utvecklingen framåt på Dahl och tillsammans med säljteamet hjälper de kunderna att växa.
– Man kan säga att jag är ansvarig för det som är synligt när du kliver in i ett badrum. Vi har samlat ledande varumärken för badrumsinredning i en katalog och på hemsidan med installatörer och produkter på samma ställe. Allt jag gör ska föras hela vägen ut till säljorganisationen, för det är lokalt det händer. Jag ser hela säljorganisationen som både kunder och kollegor, säger hon.
Dahl har ett 80-tal butiker – DahlCenter – från Ystad i söder till Kiruna i norr som även fungerar som mötesplats för kunderna. De har drygt 100 utlämningsställen och sedan 2019 flera obemannade butiker.
– Vi har dessutom en välutvecklad app och hemsida, vilket gör att vi är lättillgängliga både fysiskt och digitalt. Vår digitala utveckling är stark, och vi jobbar ständigt för att göra vår kunds vardag lite lättare och bättre så att de kan fokusera på sin affär. Vi verkar i en relationsbransch, drivs av att vara nära våra kunder och att göra deras vardag lättare, säger Martina.
”Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt"
Martina fick möjlighet att kliva in som marknadschef 2020, en roll som hon själv har varit med och format.
– Det är utvecklingsfokus, tillväxtdriv och entreprenörskap på Dahl. Jag har många bra kollegor som är väldigt kompetenta. Det inspirerar och gör att man hela tiden vill bli bättre. Och vi har roligt tillsammans – det är viktigt, säger Martina.
Dahl
Sociala medier har de senaste åren spelat en allt viktigare roll i svenskarnas jobbsökande och utannonsering av tjänster.
Läs merAllt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!
Läs merSociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer