Ekonomi

Sodexo

”Det är upp till mig att utforma framtiden”

2020-06-09

Text: Eva Rydinger

Foto: Felicia Yllenius

Per karlsson inne på Sodexo. Bakom honom syns kuber i papp med FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, bland annat: Zero hunger och No poverty.

Sodexo är en av världens största arbetsgivare. I mötet med framtiden finns många olika vägar att gå.

Sodexo servar 100 miljoner människor varje dag. 420 000 medarbetare runt om i världen ansvarar för att utveckla, leda och leverera tjänster till företag, institutioner och offentlig sektor. Tjänsterna kan vara allt från städning och måltider till hjälpmedel och fastighetsskötsel. Per Karlsson är Space Planner på Sodexo, en helt ny tjänst som han själv är med och utvecklar.

Varför sökte du dig till Sodexo?

– Jag är utbildad inom Facility Management och under slutpraktiken på Sodexo blev jag tipsad om att söka en helt ny tjänst här. Mitt examensarbete handlade om hur servicebranschen kan påverkas och dra nytta av digitaliseringen genom IoT och robotar. Som Space Planner jobbar jag vidare med detta.

Per Karlsson

Titel: Space Planner.
Utbildning: Affärshögskolan, Facility Management, examen 2018
Vilken mentor skulle du vilja ha? ”Författaren Timothy Ferriss. Han är nytänkande med fokus på att lära sig nya saker och att utvecklas, tror de flesta skulle kunna utvecklas mycket genom att fördjupa sig i konsten ʼatt läraʼ.”

Vad gör du på Sodexo?

– Jag hjälper våra kunder att skapa en produktiv och attraktiv arbetsplats. Jag ser till att det inte finns några tomma kvadratmetrar, övervakar utnyttjandegrad av ytor och tar fram besluts- och förbättringsförslag till kunden. Mer operativt går det ut på att genomföra vad kunden beslutar som att koordinera olika flyttprojekt och lokalförändringar inom företaget.

Varför trivs du på Sodexo?

– Det är motiverande att mina idéer kan få stor spridning och att jag kan vara med och påverka människor, miljö och samhälle. Sodexo söker efter personer som hellre är med och skriver handboken än att få en färdigskriven i handen. Så det är till stor del upp till mig att utforma framtiden.

”Här finns potential att växa.”

Hur är det att jobba för ett av världens största företag?

– Sodexo är ett företag med stort fokus på miljö, hållbarhet och mångfald. Med målsättningen att i framtiden serva en miljard människor, förstår man att vi kommer att påverka vår gemensamma framtid i positiv riktning. Det är helt klart en stor motivationsdrivare för mig.

Finns det utvecklingsmöjligheter på Sodexo?

– Här finns potential att växa. Sodexo söker medarbetare som vill vara med och skapa ett innovativt företag med mycket idéer. Vi är även med och sponsrar genom vårt accelereringsprogram SPARX. Där väljs olika start up-bolag med innovativa lösningar och idéer som Sodexo sedan stöttar, allt för att bra idéer ska bli till verklighet och få spridning.

Sodexo

Vår vision är att vara den strategiska partnern till våra kunder genom att utforma, utföra och leverera Quality of Life Services - service för livskvalitet. Vi utvecklar, leder och levererar tjänster till företag, institutioner och offentlig sektor. Vi erbjuder allt från reception, säkerhet och städning till måltidstjänster, samt facility management.

Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Danmark omsätter vi 7,5 miljarder kronor. Det gör oss till ett av Nordens ledande Service Managementföretag. Vi strävar alltid efter att öka mångfalden. Vem och vilka erfarenheter som tillför mångfald skiljer sig naturligtvis åt mellan olika rekryteringar.

Läs mer: www.sodexo.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer
Robin Rahman, utvecklingschef, står framför en vägg som föreställer ett foto och en text: Välkommen till Medborgarkontoret! Han tittar in i kameran.
Stockholms stad
”Jag är just nu på väg till min femte tjänst här på sex år”
Läs mer
Elin Stark på Almi i Trollhättan
Foto: Sebastian Lamotte
Almi Företagspartner
”Här finns oändliga möjligheter till utveckling”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Maskinen ska vara steget före människan

Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.

Läs mer
Din karriär
Chefen googlar dig! Så hanterar du det

Experten listar tre saker din blivande chef inte vill upptäcka vid en snabb googling.

Läs mer
Din karriär
Kreativa jobbsökare

I jakten på drömjobbet vet fantasin ibland inga gränser.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer