Civilingenjör

Tetra Pak

”Vi är förändringsmakare som inte är rädda för att tänka nytt”

2022-06-10

Lästid ca 2 min

Rita Lousa i Tetra Paks ljusa lokaler.

#36

Civilingenjör

Foto: André de Loisted

Som Corporate Affairs Manager arbetar Rita Lousa med att accelerera Tetra Paks hållbarhetsarbete.

När Rita Lousa flyttade från Lissabon till Lund för fyra år sedan uppfyllde hon en gammal barndomsdröm. Redan som liten visste hon hade hon någon gång ville bo i Skandinavien.

Rita Lousa

Titel: Corporate Affairs Manager.

Utbildning: Master i design, Porto Polytechnic, examen 2019. Master i Corporate Innovation, Lunds universitet, examen 2019.

Vad gör du när du är ledig? ”Att ha tid över efter jobbet är något som jag först fick uppleva när jag flyttade till Sverige. Här har man verkligen en bra balans mellan jobb och fritid. Jag dansade under hela min uppväxt och har nu äntligen kunnat återuppta dansen igen. Sedan ägnar jag mig också mycket åt volontärarbete för organisationen Global Shapers Malmö.”

Hur hamnade du på Tetra Pak?

– Jag tog en master i design i Portugal och arbetade där i några år, men jag letade hela tiden efter en tjänst i Sverige och Danmark. Till slut beslutade jag mig för att göra en andra masterutbildning vid Lunds universitet, den här gången inom Corporate Innovation. Efter min examen blev jag antagen till Tetra Paks Future Talent Programme.

Berätta om programmet!

– Det pågår under två år och under den tiden får man göra ett antal rotationer runt om i företaget, både i Sverige och utomlands. Tanken var att jag skulle fortsätta i rollen som affärsutvecklare efter programmets slut, men under en av mina rotationer hittade jag ett team där jag kände att mina färdigheter kunde komma till ännu bättre nytta. Det ledde till att jag istället klev in i rollen som Innovation Driver. Jag skulle beskriva programmet som en riktig upptäcktsresa där jag fick lära känna företaget på djupet och förstå var jag passade in.

”Jag skulle beskriva programmet som en riktig upptäcktsresa där jag fick lära känna företaget på djupet”

Vad innebär din nuvarande roll som Corporate Affairs Manager?

– Corporate Affairs är ett helt nytt team inom Tetra Pak som arbetar med att hitta partnerskap inom hållbarhetsområdet. Vår uppgift är att både stötta och accelerera Tetra Paks globala hållbarhetsarbete inom allt från livsmedelssystem och cirkularitet till social hållbarhet. Alla i mitt team befinner sig i olika delar av världen och jag skulle beskriva oss som “förändringsmakare” som inte är rädda för att tänka nytt och modigt.

Berätta om ett minne du har från jobbet!

– När jag gick Tetra Paks Future Talent Programme initierade jag och några kollegor ett projekt som handlade om att uppmuntra till innovation inom bolaget. Bland annat lanserade vi en innovationsutmaning i vilken medarbetare från hela världen deltog. Jag tycker att det säger mycket om Tetra Pak som arbetsgivare att vi fick förtroende att dra igång ett så pass stort projekt.

Text: Sara Schedin

Tetra Pak

Tetra Pak är världens ledande leverantör av process- och förpackningslösningar för livsmedelsindustrin. Tillsammans arbetar våra 25 000 medarbetare i nära samarbete med kunder och leverantörer för att kunna erbjuda säkra och innovativa produkter med så låg miljöbelastning som möjligt.

Dela det här inlägget

Tetra Pak Placeringar

Civilingenjör

Högskoleingenjör

Naturvetare

Artiklar du kanske gillar:

Lund 210503
Rohit Kumar på Tetra Pak.
Foto: André de Loisted
Tetra Pak
”Vi har skapat ett starkt band till varandra”
Läs mer
Lund 200409
Marcus Malmsjö på Tetra Pak.
Foto: André de Loisted
Tetra Pak
”Min uppgift är att ta fram framtidens förpackningsmaterial”
Läs mer
Tove Nilsson på Tetra Pak. Tove sitter vid ett högt bord och skriver i ett block.
Tetra Pak
”Det är roligt att arbeta över avdelningsgränserna”
Läs mer
Bilden är ett montage av två olika bilder på Pontus Gard, projekt- och byggledare och Karl Wikholm, programmerare. Båda står utomhus och ler mot kameran.
Midroc
”Midroc investerar väldigt generöst i oss medarbetare”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Så här känner du igen en bra arbetsplats

Under vår livstid spenderar vi i genomsnitt 99 117 timmar på jobbet. Av den anledningen förtjänar du att vara på en arbetsplats där du trivs och mår bra. Men hur vet du att en arbetsplats är bra innan du börjat jobba där? Ledarskapscoachen Clara Löfvenhamn vet hur du redan under första arbetsintervjun kan ta reda på det.

Läs mer
Din karriär
Så landar du jobbet via sociala medier

Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Läs mer
Din karriär
Kreativa jobbsökare

I jakten på drömjobbet vet fantasin ibland inga gränser.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer