2020-09-03
Text: Elsa Sjögren
Foto: Julia Sjöberg
På Kollmorgen står innovation står i centrum och medarbetarna hjälper sina kunder att lösa komplexa problem.
Möjligheten att jobba med innovation och att vara en del av ett marknadsledande företag gör att Johanna Turesson och Rasmus Åkerlund trivs på Kollmorgen. Företaget är världsledande inom automationsprodukter för mobila robotar och automatiska truckar och tillverkar mjukvara, hårdvara och navigering. Johanna är strategisk produktutvecklingschef och arbetar med framtida produkter medan Rasmus är mjukvaruutvecklare och skriver de algoritmer som gör att robotarna rör sig på ett effektivt sätt i förhållande till varandra.
Johanna Turesson
Titel: Manager Strategic Product Development.
Utbildning: Automation och mekatronik med en master i produktutveckling, Chalmers tekniska högskola, examen 2016.
Rasmus: – Det är en lagom storlek på företaget och en trevlig arbetsmiljö där man känner alla. Det är häftigt att se att det vi gör har en nytta hos kunderna och löser komplexa problem.
Johanna: – Det är väldigt intressant att vi, trots att vi är ett relativt litet företag, har möjlighet att skapa så mycket innovation. I mitt jobb älskar jag att kunna börja på ruta ett, försöka förstå kunders behov och sedan skapa en produkt som matchar det.
Rasmus Åkerlund
Titel: Software Engineer & Scrum Master.
Utbildning: Teknisk fysik med en master i komplexa adaptiva system, Chalmers tekniska högskola, examen 2018.
Johanna: – Att inte sitta och vänta utan ta för sig. Många nyexaminerade tänker nog att de måste vänta tills de har lärt sig mer, eller att de måste ha varit där ett visst antal år, innan de kan ta plats. Men får man möjligheten att göra ett bra jobb så kommer det belönas.
Rasmus: – Tänk på vilka mål du har med din karriär och vilka kompetenser du vill bygga. Ha en dialog med din chef och dra nytta av arbetsplatsens kompetens, på samma sätt som de drar nytta av din. Där har du ett stort eget ansvar. Det blir mycket roligare att jobba när du känner att det arbete du gör driver dig framåt.
Rasmus: – Det som gör mig mest stolt är den kundbas vi har och marknadsdominansen vi haft under en lång tid, och att vi får vara med och förvalta det arvet. Något som är lite unikt för Kollmorgen är att vi 5-6 gånger per år har något som kallas för Innovation Days. Det är ett hackaton som alla på företaget deltar i och som visar att man vill ta tillvara på de anställas idéer.
Kollmorgen
Är det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merEtt starkt personligt varumärke kan vara vägen till en lyckad ”livskarriär".
Läs merAllt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer