Modernt Ledarskap

Essity

”Bra ledarskap sprider sig som ringar på vattnet”

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Anna-carin Elfström ståendes framför en hylla full av essitys färgglada produkter som Tena och Libress.

På Essity vet man att vägen till engagerade medarbetare går via passionerade ledare. En av dem är Anna-Carin Elfström, som är övertygad om att bra ledarskap kräver mod, självinsikt, nyfikenhet och humor.

Anna-Carin Elfström är Global Product Development Director på det ledande globala hygien- och hälsoföretaget Essity. Hon leder en grupp produktutvecklare som bidrar till att sortimentet av TENA inkontinensprodukter ständigt förnyas utifrån kundernas behov.

Anna-Carin Elfström

Titel: Global Product Development Director.

Utbildning och examensår: Civilingenjör i kemiteknik, Chalmers tekniska högskola, examen 1992.

Vad tycker du kännetecknar en bra ledare: Att man har självinsikt, använder sig av sina styrkor, är
modig och nyfiken och har en stor portion humor.

Varför är inkontinensskydd en spännande produkt att jobba med?

– Diskreta och säkra skydd höjer människors livskvalitet och gör att de som lider av inkontinens kan ha ett mer aktivt liv. Det är inte bara äldre och sjuka som kan ha problem med urinläckage, det är vanligt förekommande också bland yngre, både kvinnor och män. TENA-sortimentet spänner från tunna trosskydd till mer absorberande större produkter och gör stor skillnad i många människors liv. Just nu sker framtagandet av innovativa produkter och digitala lösningar i snabb takt. TENA lanserade åtta innovationer det senaste året, bland annat TENA Lady Pants Discreet, TENA Lady Discreet och TENA Men Active Fit Pants.

Var det produkterna och varumärkena som lockade dig till Essity?

– Ja, men det var också den kundnära produktutvecklingen och den internationella kulturen som gjorde att jag sökte mig hit som produktutvecklare för 22 år sedan. Sedan dess har jag haft en spännande resa med en rad olika ledarroller.

Det här är det bästa jobbet man kan ha.

Varför ville du bli ledare?

– Det var egentligen inget jag planerade. När jag jobbade som projektledare i början av min karriär blev jag uppmuntrad av min chef att söka en tjänst som linjechef på en annan avdelning, en roll jag tog mig an med skräckblandad förtjusning. Fördelen på Essity är att du får mycket stöd som ny chef och tack vare en bra chef växte jag snabbt in i rollen. Som ledare på Essity förväntas du stötta och coacha dina medarbetare och ambitionen är att alla ska nå sin fulla potential. Samtidigt är det varje medarbetares ansvar att driva sin karriär framåt.

Hur trivs du i ledarrollen?

– Jag älskar att vara ledare och coacha andra i deras utveckling – det kan handla om att utveckla större självinsikt, bygga upp sina kunskaper eller att bli bättre på att samarbeta. Genom konstruktiv feedback och coachning kan vi alla ta oss till nästa nivå, i vissa fall handlar det om att utvecklas i sin roll, i andra fall om att gå vidare till en ny. Om jag gör ett bra jobb som ledare så får jag inte bara mitt team, som jobbar i olika tvärfunktionella utvecklingsprojekt, att växa – det gynnar också dem som mina medarbetare samarbetar med. Bra ledarskap sprider sig som ringar på vattnet och skapar ett prestigelöst effektivt samarbete.

Det är många unga som inte vill bli ledare, vad tror du att det beror på?
– Det kanske saknas bra förebilder idag. Ledarskap måste få ta tid, det är inget du bara kan ägna dig åt på fredag eftermiddagar. Det finns också delar av ledarskapet som alla kanske inte känner sig helt bekväma med, som att hålla svåra samtal. Men genom att vara tydlig och respektfull så får du ofta detsamma tillbaka. Är du genuint intresserad av människor så är det här den bästa rollen du kan ha – det är så givande och utvecklande.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.  

Läs mer: www.essity.com.

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Modernt Ledarskap

Artiklar du kanske gillar

Pascale Gimenez står i grå kostym framför en röd vägg.
Alfa Laval
”Att ha en öppen dialog är a och o när det kommer till ledarskap”
Läs mer
Arto Pitkaniemi står utomhus, iklädd kostym, framför Göteborg Energis lokaler med loggan ovanför.
Göteborg Energi
”Vi styr inte på detaljnivå, utan visar på riktningen”
Läs mer
Rikard Nyhren står i blå skjorta utomhus och lutar sig mot ett träd.
Hemsö
”Vi har velat skapa en så platt organisation som möjligt”
Läs mer
Malin Kylefors och Idris Akman står utomhus längs med en byggnad med stora fönster.
Midroc
”Ledarskapet genomsyras av närvaro och engagemang”
Läs mer