2020-12-02

“Vårt fokus på samarbete har varit viktigt för att öka lönsamheten”

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Ömsesidig respekt och tvåvägskommunikation är a och o i ett lyckat ledarskap. Det menar Martin Odensten, kontorschef på Ludvig & Co i Västerås.

När Martin Odensten började som kontorschef på Ludvig & Co för två och ett halvt år sedan hette bolaget fortfarande LRF Konsult. I mars i år tog företaget klivet in i framtidens rådgivning och bytte både namn och utseende.

Martin Odensten

Titel: Kontorschef.

Utbildning: Agronomie doktor i Husdjursvetenskap, Sveriges Lantbruksuniversitet, examen 2006.

Vad är den största utmaningen med att vara ledare i dag? “Jag tycker att det är en utmaning att vi går alltmer mot det digitala och att man i dagens läge arbetar mycket hemifrån. Som ledare är det svårare att ha koll på hur medarbetarna mår. Men där får man helt enkelt hitta nya sätt att stämma av med varandra, exempelvis att alltid ha kameran på vid våra teamsmöten.

Vad var det som lockade dig att axla rollen som kontorschef?

– Innan mitt förra jobb som företagsrådgivare på Swedbank jobbade jag som konsultchef på Hushållningssällskapet/HS Konsult AB, och under min tid på banken saknade jag att ha ett ledaransvar. Jag saknade inte att vara chef, utan just att vara ledare. För mig handlar ledarskapet om ömsesidig respekt och att hela tiden ha en tvåvägskommunikation. Chefskapet är mer att peka med hela handen, och det passar inte mig.

“Att peka med hela handen passar inte mig”

Hur var den första tiden i din nya roll?

– Redan under intervjun beskrevs mitt uppdrag som att få kontoret att arbeta med ökad lönsamhet och tillväxt. En av de första sakerna jag gjorde var att sätta mig tillsammans med mina kollegor och vara helt transparent med kontorets resultat – som vi nu tillsammans har förbättrat.

Vad gjorde du för att öka er lönsamhet?

– LRF Konsult var väldigt decentraliserat, men på Ludvig & Co handlar arbetet mycket om samarbete. Därför har vi börjat jobba mer tillsammans och jag har även sett till att vi har flera konsulter på varje kund. Förr var kundansvaret ojämnt fördelat. Jag har också uppmuntrat medarbetarna att åka ut och träffa kunderna, istället för att bara låta dem komma till oss. Det personliga mötet ute i kundernas verksamhet tycker jag är viktigt – och det är också roligt och stimulerande för konsulterna att åka ut och få nya intryck.

Vilket råd hade du velat ge dig själv i början av din chefskarriär?

– Ibland kan det vara bra att begränsa sitt engagemang. Du behöver inte vara tillgänglig jämt, det vill säga även på kvällar och helger. Tidigare har jag ibland glömt bort att jag även behöver vila ibland, men det är jag bättre på nu. Som ledare handlar det också om att sätta ett gott exempel för sina anställda och att man alltid ska ta sig tid att lyssna in.

Ludvig & Co

Ludvig & Co (f.d. LRF Konsult) är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med över 75 000 kunder. Ludvig & Co erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling. Med cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter finns de alltid nära dig.
Läs mer: https://ludvig.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Systembolaget
Systembolaget vill spegla samhällets mångfald
Läs mer
Gustaf Meland står utomhus, iklädd kostym, på en gångbro med en röd bro  och grönskande träd i bakgrunden.
EVRY
”Våga lita på att människor gör sitt bästa – för oftast gör de det!”
Läs mer
Thomas Holmberg står i solljus framför en grön vägg.
Samsung
”Vi kommer att vara en drivande aktör inom Internet of Things”
Läs mer
Anna-carin Elfström ståendes framför en hylla full av essitys färgglada produkter som Tena och Libress.
Essity
”Bra ledarskap sprider sig som ringar på vattnet”
Läs mer