2021-06-10
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets Innovatör
Foto: Julia Sjöberg
Transformativt ledarskap är vägen när Pulsen-koncernen gör sin förändringsresa in i ett allt mer digitalt samhälle. Med Eva Fröberg i spetsen tar bolaget hem priset som vinnare av Årets innovatör.
Pulsen är kanske Sveriges mest erfarna it-koncern – det familjeägda bolaget grundades redan 1964. Inom Pulsen-koncernen finns en småbolagskänsla som är spännande och här ryms it-, fastighets- och byggbolag med ett gemensamt mål och syfte: att skapa en bättre omvärld med it som möjliggörare.
Nu samlar man alla bolag på en gemensam utvecklingsresa. Eva Fröberg, People & Culture Manager på Pulsen:
– I en del av vår verksamhet skapar vi en modern och mänsklig välfärd genom it-system för offentlig och privat omsorg. För att vara med och utveckla framtidens välfärd måste vi vara flexibla och tydliga med vilka vi är. Samma sak gäller inom våra andra verksamhetsområden – därför är ledarskapet jätteviktigt.
Eva Fröberg
Titel: People & Culture Manager.
Utbildning: Linjen för personal och organisation, Umeå universitet, examen 1991.
Person du gärna skulle vilja intervjua? Azita Shariati, vd för Sodexo.
Det är bland annat det transformativa ledarskapet som ska föra koncernen mot framtiden. Fyra hörnstenar utgör grunden: ett autentiskt ledarskap med ledare som söker sig till utmaningar och visar sin övertygelse genom handlingar; inspirerande motivation som involverar och ingjuter mod hos andra samt lockar med en tydlig vision. Eva förklarar vidare:
– Det bygger också på intellektuell stimulans och att värdesätta kreativitet och självständighet, att involvera medarbetare i beslutsprocesser och att utmana förutfattade meningar. Slutligen kräver det omtanke och ett genuint medarbetarintresse där man stöttar, coachar och tar hänsyn till människans behov och drivkrafter.
Eva Fröberg fortsätter:
– Transformativt ledarskap är en viktig nyckel till framgång. Vi behöver medarbetare som har förmågan att tänka nytt och annorlunda – och också vågar göra det.
Många lågkonjunkturer har passerat sedan starten 1964. Förmågan att se möjligheter har gjort att bolaget stått stadigt sedan dess, och idag ser man att innovation utgör en viktig grund för att kunna utmana sig själv och sina kunder.
– Vi vill skapa en innovativ och kreativ miljö för att medarbetare ska kunna växa i sin roll som medarbetare och människa. Det är så vi som bolag tar oss in i framtiden.
Eva Fröberg driver employer branding-arbetet – ett uppdrag som innefattar tre delar: att attrahera rätt talanger, behålla och utveckla befintliga talanger och samla medarbetare som trivs i en miljö med många möjligheter.
– För mig är det viktigt att vi har en bredd av människor – men att man drivs av samma sak. Det klassas kanske ibland som mjuka frågor men – jag påstår att det är affärskritiskt och en framgångsfaktor
Antingen/Eller
Storstad
Camping
Helhet
Detaljer
Hallon
Jordgubbar
Rutig
Randig
Podd
Tidning
Att de vunnit priset som Årets innovatör tror Eva Fröberg har att göra med att de på kort tid fick en uppslutning kring deras värdegrund som många medarbetare blev engagerade i.
– När vi drog igång employer branding-arbetet handlade det om att utmana oss själva, tänka annorlunda och ha med oss nya perspektiv. Därifrån har vi har jobbat vidare för att innovativt effektivisera arbetet med våra bolag på många nivåer. Vi ser resultat av ett smartare arbetssätt och får nu mer uppmärksamhet bland studenterna och fler sökanden än tidigare!
Pulsen